LIAT: Learning Communities voor Veiligheid
Het project LIAT laat zien hoe learning communities in de veiligheidssector geholpen kunnen worden met praktische kennis, tools en richtlijnen om nieuwe sociaal-technische veiligheidspraktijken toe te passen.
Centre of Expertise Global and Inclusive Learning
Om een veilig land te blijven, moeten we proactief het toenemende aantal (cyber)veiligheidsdreigingen bestrijden. We hebben effectieve interorganisationele samenwerkingen nodig – vaak learning communities (LC’s) genoemd – tussen publieke, private en kennisorganisaties om de nieuwste wetenschappelijke inzichten, sleuteltechnologieën en toepassingen, en sociaal-technische ontwerpkennis proactief te vertalen naar innovatieve veiligheidspraktijken om potentiële dreigingen vóór te zijn.
Achtergrond
Veel learning communities (LC’s) reageren vooral achteraf en blijven hangen in het uitwisselen van kennis en het bedenken van technologische oplossingen voor veiligheidsproblemen. Ze richten zich minder op het echt invoeren van preventieve veiligheidsaanpakken in organisaties en op het helpen van professionals om hun dagelijks werk daarop aan te passen. Het is nog onduidelijk hoe deze LC’s het beste ondersteund kunnen worden met praktische kennis, hulpmiddelen en richtlijnen om zulke nieuwe sociaal-technische veiligheidspraktijken goed toe te passen.
Doel en doelgroep
LIAT heeft tot doel grote Nederlandse veiligheidshubs, nationale veiligheidspartners en onderzoeksgroepen in (cyber)veiligheid, veiligheidstechnologie en menselijk kapitaal met elkaar te verbinden. Het project ondersteunt learning communities, bedrijven en veiligheidsprofessionals effectief bij het herkennen, ontwerpen en proactief implementeren van innovatieve veiligheidspraktijken op het gebied van cybersecurity en publieke veiligheid.
Methode
De onderzoeksmethoden in Werkpakket 1 omvatten een inventarisatie van bestaande lerende gemeenschappen en een evaluatiemethode om succesvolle context-mechanisme-uitkomstconfiguraties vast te stellen. Het tweede Werkpakket gebruikt video- en fysiologische metingen om innovatiepraktijken binnen lerende gemeenschappen beter te begrijpen. Werkpakket 3 maakt voornamelijk gebruik van kwalitatieve methoden om beter te begrijpen hoe sociaal-technische veiligheidspraktijken worden overgenomen binnen organisaties en welke factoren succes en adoptie beïnvloeden.
(Beoogde) resultaten
Het project levert een gelaagde infrastructuur om de LC’s te ondersteunen, bestaande uit:
- Ontwerprichtlijnen voor het (her)ontwerpen van LC’s om de proactieve ontwikkeling en implementatie van innovatieve veiligheidspraktijken te stimuleren;
- Strategieën en methoden die effectieve innovatieprocessen binnen LC’s aansturen, faciliteren en ondersteunen bij het aanpakken van veiligheidsuitdagingen;
- Een platform ter ondersteuning van facilitators dat LC’s helpt bij het (her)ontwerpen en implementeren van innovatieve veiligheidspraktijken binnen hun partnerorganisaties.
Impact
Dit onderzoeksproject wil bijdragen aan een samenleving die veiliger en veerkrachtiger is. Dat is belangrijk om georganiseerde criminaliteit te voorkomen en om onze infrastructuur, digitale veiligheid en publieke veiligheid te beschermen. Om bedreigingen echt voor te blijven, hebben we meer goed opgeleide en veerkrachtige veiligheidsprofessionals nodig, én organisaties die dreigingen tijdig herkennen en er actief op inspelen.
Meer informatie
Start- en einddatum
3 juli 2024 – 30 december 2028
Financiering
De totale projectwaarde bedraagt € 1,1 miljoen, mede gefinancierd door NWO als onderdeel van het Kennis- en Innovatieconvenant (KIC) 2020–2023 over het thema Human Capital.
Meer informatie over het project bij NWO
Samenwerking
- Hogeschool Saxion
- Universiteit Twente
- Centrum voor Veiligheid & Digitalisering (CVD)
- Security Delta Campus (HSD)
- Impact Coalitie Veiligheid & Security (ICSS)
- Gemeente Den Haag
- Veiligheidsregio Twente
- Cybersecurity Living Lab
En andere betrokken partners.
Team
- prof. Ellen Sjoer – lectoraat Duurzame Talentontwikkeling, leider Werkpakket 1
- dr. Sylvia Bergh – Senior onderzoeker, lid lectoraat Duurzame Talentontwikkeling en Centre of Expertise Global and Inclusive Learning, betrokken bij Werkpakket 1 & 3
- dr. Elke Müller – Senior onderzoeker, lid lectoraat Duurzame Talentontwikkeling en Centre of Expertise Global and Inclusive Learning, betrokken bij Werkpakket 1 & 3
- prof. Peter Roelofsma – Lector Risk Management & Cyber Security, De Haagse Hogeschool, draagt eveneens bij aan het project
Contact
prof. Ellen Sjoer [email protected]
Dr. Sylvia Bergh [email protected]