Welzijn en Zorg: leren van en met elkaar
In de verbinding tussen zorg en welzijn in het sociale domein kan er bijgedragen worden aan het prettiger oud worden door integraal te werken.
Centre of Expertise Governance of Urban Transitions
Het percentage ouderen in de grote steden neemt de komende jaren toe. Het is belangrijk dat zij prettig oud kunnen worden in de stad, of zij nu thuis wonen of intramuraal. In de verbinding tussen zorg en welzijn in het sociale domein kan er bijgedragen worden aan het prettiger oud worden door integraal te werken.
Sociaal werk
Binnen WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) wordt verkend hoe sociaal werk kan bijdragen aan het versterken van het welzijn van bewoners in het verpleeghuis. Centraal staat de vraag hoe kennis en competenties uit het sociaal werk kunnen worden benut in de ouderenzorg, en hoe deze samenwerking ook leidt tot vernieuwing van het onderwijs. Het project richt zich op het faciliteren van integraal leren tussen onderwijs, praktijk en onderzoek.
Doel
Het doel van dit project is om te onderzoeken hoe zorg- en welzijnsprofessionals van elkaar kunnen leren en samen kunnen werken in de ouderenzorg. Daarbij wordt in kaart gebracht welke competenties sociaal werkers meebrengen, hoe deze kunnen bijdragen aan de kwaliteit van zorg en welzijn, en hoe deze inzichten kunnen worden vertaald naar het onderwijs en de opleidingspraktijk.
Onderzoeksvragen
Voor dit project zijn de volgende overkoepelende onderzoeksvragen geformuleerd:
- Hoe kan integraal leren gefaciliteerd worden en hoe kan kennis ontwikkeld en gedeeld worden tussen studenten, professionals, docenten en onderzoekers? Daarbij denkend aan actuele thema’s binnen zorg en welzijn, zodat zij goed toegerust zijn voor de zorg en voorbereidt op de ondersteuningsvragen van de toekomst.
- Welke behoeften hebben ouderen in het prettig kunnen leven en ouder worden? In hoeverre kunnen zorg- en welzijnsprofessionals bijdragen en elkaar vinden in dit prettig oud worden?
Deelvragen
Daarbij zijn de volgende deelvragen opgesteld:
- Hoe wordt binnen WZH momenteel invulling gegeven aan ‘welzijn’ in relatie tot zorg?
- Welke competenties en methodieken brengen de huidige sociaal werkers in en hoe worden deze ervaren door henzelf en hun collega’s?
- Op welke momenten in het zorgtraject is er aandacht voor welzijn, en waar liggen kansen voor versterking?
- Wat is er nodig om (aankomende) sociaal werkers en zorgprofessionals goed toe te rusten op samenwerking in de ouderenzorg?
- Hoe kunnen sociaal werk-competenties ook relevant zijn voor verpleegkundigen?
Methode
Dit project brengt onderzoek, onderwijs en praktijk samen, hierbij staat de professional centraal. Binnen WZH en De Haagse Hogeschool wordt de (toekomstige) professional ondersteund en wordt hun professionele (door)ontwikkeling gestimuleerd op het gebied van integraal leren werken. Waar ligt bij hen de behoefte aan meer kennis, kennisuitwisseling en het delen van ervaringen?
De opgestelde methodologie bestaat uit:
- interviews en focusgroepen met sociaal werkers, zorgprofessionals en leidinggevenden binnen WZH;
- analyse van cliëntreizen en werkprocessen met het oog op welzijn binnen het zorgtraject;
- kenniscafé met onderwijs, praktijk en andere zorginstellingen over sociaal werk in de ouderenzorg;
- verkenning in de literatuur en praktijk van good practices van sociaal werkers in de ouderenzorg;
- faciliteren van leernetwerken waar studenten, zorgprofessionals en docenten kennis en ervaring uitwisselen;
- realiseren en leren van stages en duale opleidingstrajecten sociaal werk bij WZH.
Resultaten
De beoogde resultaten van het project bestaan uit:
- rapport met analyse van de bijdrage van sociaal werk aan welzijn in de ouderenzorg;
- ontwikkeling van drie stageplaatsen sociaal werk bij WZH, inclusief werkboek en opdrachten;
- voorstel voor de ontwikkeling van microcredentials voor zorgprofessionals bij WZH, gebaseerd op relevante competenties voor sociaal werkers.
Verbinding met onderwijs
Het project is op verschillende manieren met het onderwijs verbonden:
- studenten Social Work doen via stages en duale trajecten ervaring op in de ouderenzorg;
- resultaten vormen input voor ontwikkeling van microcredentials voor zorgprofessionals;
- studenten en professionals wisselen gedurende het project kennis en ervaring uit;
- onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met stagiaires sociaal werk.
Duur
Het project is in 2023 gestart en duurt tot in 2026.
Team
- Wil IJzereef
- Mari Groenendaal
- Marieke Wissink
Samenwerking
Voor dit project werkt het lectoraat Urban Ageing van De Haagse Hogeschool samen met WoonZorgcentra Haaglanden.
Financiering
Dit project valt onder het samenwerkingsverband Werkplaats Sociaal Domein Den Haag en Leiden. Projecten uit dat samenwerkingsverband worden mogelijk gemaakt door financiering van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en worden ondersteund door Movisie.
Contact
Marieke Wissink via [email protected]