Introductie

Het lectoraat Circular Business ontwikkelt en verstrekt hulpmiddelen voor het modelleren van bedrijfsprocessen die op verschillende manieren waarde weten te creëren.

De groep richt zich vooral op de circulariteit van het ecosysteem; (cross-sectorale) samenwerking binnen en buiten de waardeketens die nodig zijn om de cirkel rond te maken.

Over het lectoraat

dr. Kim Poldner

Over de lector

dr. Kim Poldner

Kim is sinds 1 januari 2019 lector bij de faculteit Business, Finance & Marketing (BFM) aan De Haagse Hogeschool. Ze is ook aangesloten bij de Universiteit van Wageningen, waar ze het Circular Fashion Lab heeft opgericht. Door het samenbrengen van wetenschappers en ontwerpers levert het Circular Fashion Lab een bijdrage aan het creëren van nieuwe ‘categorieën’ materialen die voorheen onbekend waren in de mode-industrie, baanbrekende technologieën die de leveringsketen in de textielsector herdefiniëren en geïnspireerde organisatorische processen waardoor concurrenten veranderen in gelijkwaardige partners. Kim is gepromoveerd aan de Universiteit van St. Gallen in Zwitserland en heeft negen jaar in het buitenland gewoond en gewerkt. Ze heeft omvangrijke onderzoekservaring en kennis op het gebied van ondernemerschap, esthetica en duurzaamheid. Ook heeft ze bekroonde case studies geschreven over duurzame modepioniers zoals Veja en Osklen. Voorafgaand aan haar academische carrière richtte Kim in 2005 de eerste ecologische modewinkel in Nederland op en was ze de initiatiefneemster van het online platform Eco Fashion World. Haar groene garderobe, met onder meer haar geupcyclede trouwjurk, werd tentoongesteld in de expositie Wear I Am in 2017. Zie: www.wur.eu/circularfashion  

+31 (0)6 - 39 08 20 85
k.a.poldner@hhs.nl

LinkedIn profiel  Twitter account

De transitie naar een circulaire economie is minder een transitie van materialen en technologieën, en meer een transitie van mensen en waarden.

Team

drs. Bas van den Berg

drs. Bas van den Berg

drs. Bas van den Berg

Hij is als junior onderzoeker een drijvende kracht binnen het Kenniscentrum Mission Zero met name in het verbinden van studenten met de doelstellingen van het lectoraat.

b.vandenberg@hhs.nl

Wander Colenbrander

Wander Colenbrander

Wander Colenbrander

Hij is docent en doet onderzoek naar de verbanden tussen onderwijs, verpakkingen, het ontwerp van verpakkingen, duurzaamheid en circulariteit.

w.h.colenbrander@hhs.nl

Albert Kraaij

Albert Kraaij

Albert Kraaij

Als onderzoeker bestudeert hij de transitie van bestaande business modellen richting een duurzamer model.

a.kraaij@hhs.nl

Rachel Kuijlenburg

Rachel Kuijlenburg

Rachel Kuijlenburg

Rachel onderzoekt de relatie tussen duurzaamheid en algemene bedrijfsprocessen zoals schoonmaak en afvalstromen.

Frans Lodders

Frans Lodders

Frans Lodders

Frans coördineert de minor Circular Business waarin studenten met bedrijven onderzoek doen naar concrete handelingsperspectieven voor circulaire bedrijfsvoering.

f.lodders@hhs.nl

Laura Stevens

Laura Stevens

Laura Stevens

Laura Stevens is hogeschooldocent aan de opleiding Industrieel Product Ontwerpen binnen de TIS faculteit en doet haar promotieonderzoek aan de TU Delft.

l.l.stevens@hhs.nl

Dr. Elise van der Laan

Dr. Elise van der Laan

Dr. Elise van der Laan

Elise van der Laan is projectleider en onderzoeker binnen het onderzoeksproject Next Fashion Retail, en put daarbij uit haar praktijkervaring in de modebranche en achtergrond als cultuursocioloog.

Ishawari Thopte

Ishwari Thopte

Ishwari Thopte

Ishwari, genoemd als een van de '25 vooruitstrevende denkers die de toekomst van mode bepalen' en opgenomen in de Top 100 vrouwen in modetechnologie, is een gecertificeerde zakelijke mentor en coach.

Jolanda Lütteke

Jolanda Lütteke

Jolanda Lütteke

Jolanda draagt als onderwijs coördinator Mission Zero binnen De Haagse Hogeschool binnen De Haagse Hogeschool bij aan het linken van duurzamheidsgericht onderzoek aan verschillende opleidingen. 

Projecten

Trashure: Ontwerp als vliegwiel van lineaire naar circulaire bedrijfsmodellen

Doel van het project is het vergroten van bewustzijn aangaande textielconsumptie en het herwaarderen van textielafval en het vercommercialiseren van een toegankelijke productlijn met als primaire grondstof textielafval.

Lees meer

Next Fashion Retail

Het aanbod duurzame kleding van MKB multi-brand fashion retailers verkoopt slecht. Hoe kunnen mkb multi-brand fashion retailers hun customer journey inrichten om de verkoop van duurzam(er)e kleding te vergroten?
Lees meer

Goed Verpakt – Integrale verduurzaming van product-verpakkingscombinaties in de voedingsindustrie

Bedrijven maken allerlei afwegingen bij het maken van een keuze voor de manier waarop zij foodproduct op een duurzame manier verpakken.
Lees meer

Publicaties

Whitepaper

Handelingsprotocollen voor een circulaire bedrijfsvoering

Nederland circulair in 2050! Een ambitieus en bovenal noodzakelijk streven met als doel een volledige circulaire economie.

Whitepaper

Policy brief 2023 Circular Business Operations

Our predominantly linear economy based on a take-make-dispose model of consumption is incompatible with the finite resources available to us on Earth.

Whitepaper

De toekomst van duurzame mode bij mkb multi-brand retailers

Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, vertaalt
dit zich niet direct in de aankoop van meer duurzame kleding.
Download PDF

Whitepaper

Regeneratief Onderwijs: samen op onderzoek uit

Onderwijs dat het beste haalt uit onszelf en onze studenten, op weg naar herstel van de aarde. Hoe komen we daar? Die vraag onderzoeken we in deze publicatie.

Artikel

Ontwerp van een mondmasker met een hoge filtratiegraad

Het probleem van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) voor eenmalig gebruik en gemaakt van niet-hernieuwbare grondstoffen die het milieu vervuilen, zette aan tot het ontwerpen van een circulair mondmasker.
Lees meer

Boek

Circular Economy - Challenges and Opportunities for Ethical and Sustainable Business

How can we design circular business models? How can we organize the transition from a linear to a circular economy? And how can we imagine circular futures that help us transform current realities?
Lees meer

Nieuws

Kledingwinkel
26 januari 2023

Fashion retailers zijn de nummer 1 influencers voor de consument

Onderzoek

Als je streeft naar meer consumentenbewustzijn over duurzame mode, moet je retailers ondersteunen in hoe ze hun…
Lees meer
ict-programma
20 november 2022

Nieuwe circulaire leiders in de startblokken

Onderzoek

Voor de transitie van een lineaire economie naar een circulaire economie hebben we goed leiderschap nodig. Reden genoeg…
Lees meer
6 blikjes met pennen, potloden, scharen, plantjes
22 juni 2022

Afval bestaat niet meer!

Algemeen, Onderzoek

Deze week zette Van Dale zijn nieuwe definitie van het woord ‘afval’ online. Namelijk: grondstoffen om nieuwe producten…
Lees meer