"Iedereen kan het verschil maken"
Veronika Brantová is strategisch adviseur duurzaamheid en rechtvaardigheid van De Haagse. Ze ondersteunt de transitie van de hogeschool naar een organisatie die actief bijdraagt aan deze doelen. In dit interview vertelt ze er meer over.

Sinds 1 januari 2024 vervult Veronika Brantová de rol van strategisch adviseur duurzaamheid én rechtvaardigheid bij De Haagse Hogeschool. Dat klinkt als twee afzonderlijke thema’s, maar dat is zeker niet het geval. “Duurzaamheid en rechtvaardigheid zijn twee kanten van dezelfde medaille,” legt ze uit. “Het gaat om meer dan het voorkomen van ecologische schade of ongelijkheid, het gaat niet langer alleen om het oplossen van problemen. De uitdaging is om systemen te ontwerpen die de samenleving en de leefomgeving daadwerkelijk tot bloei brengen. Dit betekent dat zowel niet-levende entiteiten – zoals rivieren, bossen en de rest van de natuur – als mensen, zowel huidige als toekomstige generaties, deze bloei kunnen ervaren én er op hun eigen manier aan kunnen bijdragen.”
De Haagse heeft in haar Instellingsplan duurzaamheid en rechtvaardigheid benoemd als speerpunten. Veronika ondersteunt de transitie van de hogeschool naar een organisatie die actief bijdraagt aan deze doelen. Het hoger onderwijs heeft volgens haar een unieke rol in de samenleving: “We zijn meer dan plekken voor kenniscirculatie. Onderwijs- en kennisinstellingen zijn de kruispunten van persoonlijke en collectieve ontwikkeling, ieder ingebed in hun unieke gemeenschap en regio. Als levende laboratoria brengen we mensen, hun potentieel en de natuurlijke omgeving samen om positieve impact te creëren.”
Transitiemakers in verbonden wereld
"Ik ben er trots op hoe centraal duurzaamheid en rechtvaardigheid staan in ons instellingsplan. Daarmee geven we een krachtige invulling aan onze rol als de ondertekenaar van het UNESCO Charter'’ geeft Veronika aan. De thema’s van ons instellingsplan hebben we ook sterk kunnen integreren in onze bedrijfsvoering, via de Zero Emissions-missie, met Paris Proof en Zero Waste projecten als belangrijke tussenstappen. De kennisagenda legt een focus hierop met de onderzoeksthema’s ‘Transitie naar Duurzaamheid’ en ‘Rechtvaardig Samenleven’ . In onze onderwijsvisie, stellen we het opleiden van transitiemakers centraal met de Sustainable Development Goals (SDG’s) als kapstok. Kortom, duurzaamheid en rechtvaardigheid komen terug in alles wat we doen; in ons onderwijs, in ons onderzoek en in onze organisatie en bedrijfsvoering.”
“SDG’s zijn belangrijke thema’s en we kunnen - en moeten - verder gaan dan SDGs. om de transitiemakers van de toekomst te zijn, als medewerkers, en om onze studenten te helpen ontwikkeling in die richting” voegt Veronika toe.
De mondiale ontwikkeling van de Inner Development Goals (IDGs), die sinds 2022 echt in een stroomversnelling is geraakt, is volgens Veronika een zeer positieve ontwikkeling. “Er is een mondiaal besef en momentum ontstaan dat we de transitieopgaven van onze wereld alleen kunnen aanpakken als we werken aan onze innerlijke ontwikkeling – zoals diepe introspectie, creativiteit, lef en kwetsbaarheid - en gedrag.”
“Bij De Haagse zien we dit terug in ons eigen motto ‘Changing You. Us. The World’. Dit motto is onze kracht. Het begint altijd bij jezelf. Wat zijn je denkpatronen? Hoe bewust ben je daarvan? Wat zijn de stemmen van oordeel, angst en cynisme die we allemaal hebben? Totdat je je écht bewust bent van innerlijke (denk)processen, hoe kun je dan bijdragen aan de transities in de buitenwereld vanuit eigen kracht en authenticiteit? De kunst is om ruimte te maken voor deze vragen tijdens de reis van elke student en medewerker. Bij de implementatie van onze onderwijsvisie is het essentieel om leeruitkomsten te formuleren die ruimte bieden voor persoonlijke ontwikkeling als transitiemaker.”
Pareltjes naar boven halen
Bij De Haagse bestaan al veel duurzaamheidsinitiatieven, en veel collega’s zetten hun energie, vaardigheden en intrinsieke motivatie in voor de transitie. “In de afgelopen jaren zijn twee docenten van De Haagse verkozen tot nationale Duurzame Docenten van het Jaar: Bas van den Berg en Rosa Groen. Daar mogen we enorm trots op zijn en van hun aanpak ook leren. Ik vind het zeer inspirerend om met hen te praten en via LinkedIn hun dagelijkse worstelingen te volgen. Want een nieuw gedachtengoed mainstream maken en het oude veranderen, dat is een uitdaging.”
Er zijn nog veel meer docenten, medewerkers en studenten die deze stappen zetten en nog niet erkend zijn. “Daar wil ik verandering in brengen’, zegt Veronika. Vorig jaar hebben we een laagdrempelig platform geboden aan koplopers om met elkaar te delen en van elkaar te leren: de Sustainable Impact Community. Ook is de Green Office vanuit een pilot uitgegroeid tot een structurele plek voor studenten. In 2025 gaan we aan de slag met het Ambassadeursinitiatief, waarmee we medewerkers en docenten die zich inzetten voor transitie willen erkennen. Wat ik mooi vind aan dit initiatief is de kracht van bottom-up. Via nominaties van anderen vragen we collega’s en studenten om degenen voor te dragen op wie ze zelf trots zijn.’”
In 2025 is De Haagse Hogeschool ook gastvrouw van Groene Peper, hét duurzaamheidsevenement in Nederland voor het vervolgonderwijs. Groene Peper 2025 staat in het teken van het thema What is Justice in Transition? In een wereld vol ecologische, sociale en economische veranderingen roept dit thema op tot reflectie. “Met dit evenement binnen onze muren, hoop ik intern interesse te versterken voor transitie-denken en regeneratie, en een platform te bieden voor gesprekken. Iets wat we in deze tijden meer dan nodig hebben. We zoeken in het onderwijs naar manieren om écht impact te maken – en in de samenleving als geheel. Het hosten van een dergelijk evenement is dan een manier om echt systematisch meerdere collega’s en organisatieonderdelen te betrekken.”
Regeneratief denken en doen als inspiratie
Veronika voelt zich zeer aangetrokken tot het concept van regeneratief denken – wat verder gaat dan duurzaamheid en de concepten van innerlijke ontwikkeling en waarden omarmt. “Het gaat niet alleen om het verminderen van negatieve impact, maar om het herstellen van harmonie tussen mens en natuur. Sinds de 15e eeuw zijn we als mensen gaan overheersen, met kolonialisme en exploitatie van de aarde, elkaar en de rest van de natuur als gevolg. Het is tijd voor een structureel andere manier van denken en doen.”
In 2023 volgde Veronika een jaarlang traject, de Regenerative Leadership Journey van Regenerators. Dit programma leerde haar diepgaand te reflecteren op ethisch leiderschap en het ontwikkelen van systemen die niet alleen duurzaam zijn, maar ook helend en versterkend werken. “Bij De Haagse is regeneratief denken al een upcoming thema. Een onderzoeksgroep richt zich volledig op deze aanpak en is actief betrokken bij de ontwikkeling van de masteropleiding Sustainability Transitions. Deze ontwikkelingen zijn uniek in het hoger onderwijs”
In 2024 hebben zes collega’s vanuit deze onderzoeksgroep deelgenomen aan The Regenerative Practitioner-leergang van Regenesis Institute – om deze denkwijze echt in de praktijk te leren brengen. “Het gaat om een gezamenlijke zoektocht naar rechtvaardigheid in duurzaamheidstransities, waar de three lines of work centraal staan. “
Veronika benadrukt dat transities vragen om het omarmen van ongemak en een open houding. “Onlangs hadden we twee leiders van tribale volken op De Haagse, iemand uit het Amazone gebied en een vertegenwoordiger van de Masaai uit Kenya. Ook al kunnen veel mensen uit deze gemeenschappen niet lezen of schrijven, ze hebben wel degelijk een opleiding gehad. Namelijk in hoe je in harmonie met de natuur kunt leven, de essentie van duurzaamheid. Wij kunnen veel leren van hen, aangezien zij de verbinding met waar het écht om gaat in het leven niet zijn verloren.”