Hoe kunnen we van elkaars kennis leren om een bijdrage te leveren aan de energietransitie? Deze vraag stond centraal tijdens de workshop "Empower your community through energy coaching" aan De Haagse Hogeschool afgelopen week. Het kenniscentrum Mission Zero is betrokken bij drie projecten: Dwarsdoorsnedestraat van Duurzaam Duinoord, Reductie Energiegebruik Agnetapark van Platform energietransitie Delft, en binnen de Gemeente Leidschendam-Voorburg van Energy Common Leidschendam-Voorburg.

Opschalen van energiecoaches is een ‘”must”

Sander Mertens, directeur van het kenniscentrum en lector Energy in Transition, opende de middag met de boodschap: "Bij Mission Zero streven we ernaar om diverse partijen met veel kennis op het gebied van energietransitie met elkaar te verbinden. Het is van essentieel belang dat we van elkaar leren en onze kennis kunnen delen, want je doet het niet alleen.”
We zien dat het draait om vier grote disciplines: techniek, economie, draagvlak en wetgeving, waar we moeten we streven naar een overeenstemming.

Arjen Kapteijns, Wethouder Energietransitie, Mobiliteit en Grondstoffen gemeente Den Haag, was ook aanwezig en benoemde de energiecoaches als de duurzame superhelden, met de ambitie om het aantal energiecoaches op te schalen naar 500. Daarnaast presenteerden de eerder genoemde projecten hun bevindingen, gevolgd door een interactieve vragensessie voor de deelnemers. Tijdens deze sessie benadrukte Jelle de Jong van Duurzaam Duinoord het belang van ludieke acties in de wijk, zoals de Groene Sint die langs de deuren ging. Zelfs de meest terughoudende mensen kunnen geen nee zeggen tegen 'Isolatie Piet' en de 'Groene Heiligman'. Volgens Jelle functioneert de energiecoach als een katalysator voor ambassadeurschap binnen de wijk.

Studenten aan de slag met ‘De Verbruikskampioen”

Studenten van de Universiteit Leiden deelden de resultaten van hun zes maanden durende onderzoek naar energiecoaches in Den Haag, waarbij ze hun meetinstrument 'De Verbruikskampioen' aanbevolen. Student Rosella vertelt: Dit meetinstrument, een tool in Excel, berekent de impact van het huis met bepaalde implementaties met betrekking tot gedrag.”

Interactieve deelname en inhoudelijke Discussies

Tussen de presentaties door kregen de aanwezigen de kans om vragen te beantwoorden via Mentimeter. Een van de vragen was: "Wat zijn de grootste uitdagingen binnen energiecoachingsprojecten?" Met ruim 70 antwoorden kregen we een goed beeld van de uitdagingen binnen de projecten.

Tijdens de tafelworkshops spraken deelnemers over deze uitdagingen en discussieerden over vragen als: Welke samenwerkingen zijn nodig om verdere stappen te zetten? en Welke kennis ontbreekt waar onderzoek aan kan bijdragen? Elke groep presenteerde vervolgens hun bevindingen, waarna de middag werd afgesloten met een borrel. De gastsprekers ontvingen als dank een boomcertificaat. Dit duurzame cadeau werd door de aanwezigen zeer op prijs gesteld.

Reflectie op een leerzame middag

We kijken terug op een leerzame middag waar veel kennis werd gedeeld en uitdagingen binnen projecten werden besproken. Nieuwe connecties zijn ontstaan en mogelijke samenwerkingsverbanden zijn verkend. Laten we vooral samen blijven werken om in gesprek te blijven rondom de toekomstige uitdagingen in de energietransitie.