Leerateliers Regeneratieve Pedagogiek
9 oktober 2025
Docenten, studenten en onderzoekers verkennen hoe onderwijs kan bijdragen aan herstel van mens en aarde. Met reflectie, vernieuwing en verbinding bouwen zij aan toekomstgericht, regeneratief leren.
Het hoger onderwijs staat voor urgente transities op het gebied van rechtvaardigheid en duurzaamheid. Binnen De Haagse Hogeschool onderzoeken docenten, studenten en onderzoekers hoe onderwijs kan bijdragen aan herstel in plaats van uitputting. In de Leerateliers Regeneratieve Pedagogiek staat de vraag centraal: hoe kunnen we leren en begeleiden op een manier die leven ondersteunt – sociaal en ecologisch?
Van duurzaamheid naar regeneratie
Regeneratieve pedagogiek gaat verder dan schade beperken. Het draait om groei, herstel en verbinding. De leerateliers stimuleren innerlijke ontwikkeling, systeemdenken en handelingsvermogen, zodat studenten en docenten vanuit betrokkenheid kunnen handelen voor een rechtvaardige en veerkrachtige wereld.
Leren door ervaring en reflectie
In elk leeratelier komen inspiratie, persoonlijke reflectie en praktijk samen. Deelnemers werken met inspiratiemomenten, auto-etnografisch schrijven, trio-gesprekken en gezamenlijke syntheses. De inzichten worden gedeeld via podcasts en verslagen, zodat kennis doorstroomt naar opleidingen en teams. De eerste vier ateliers zijn inmiddels afgerond; een nieuw atelier volgt in november.
Van eerste verkenning tot open leergang
Het project startte in november 2024 en loopt door tot 2026. Tot nu toe zijn vier leerateliers uitgevoerd:
- Atelier 1 – Innerlijke ontwikkeling voor duurzaamheid (12 november 2024)
- Atelier 2 – Flexpertise en duurzaamheid (20 februari 2025)
- Atelier 3 – Nature Inclusive Learning (15 mei 2025)
- Atelier 4 – Regenerative Leadership (18 september 2025)
De komende periode volgt:
- Atelier 5 – Pedagogy of Discomfort (11 november 2025)
De opbrengsten worden samengebracht in een open access leergang met podcasts en een werkboek, waarvan de eerste editie in de zomer van 2026 verschijnt.
Inzichten en opbrengsten
De eerste resultaten tonen herbruikbare ontwerpprincipes zoals veiligheidsrituelen, coachend beoordelen en auto-etnografische leerlussen. Deze versterken welzijn, betrokkenheid en handelingsvermogen bij studenten en docenten. De aanpak blijkt bovendien waardevol voor neurodiverse deelnemers, doordat vertraging, belichaming en veilige leeromgevingen centraal staan.
Samen leren voor regeneratieve verandering
Het project wordt geleid door Wâtte Zijlstra (Global and Inclusive Learning) en Aniek Draaisma (Mission Zero / Regenerative Leadership), in samenwerking met inspiratoren als Rosa Groen, Lonneke Frie, Jolanda Lütteke, Ju Laclau Massaglia, Veronika Brantova, Rolien Blanken en Naomi van Stapele.
Samen bouwen zij aan onderwijs dat niet alleen kennis overdraagt, maar ook bijdraagt aan maatschappelijke vernieuwing en herstel.
Beluister de podcastserie: Regeneratieve Pedagogiek – Onderwijs voor een duurzame toekomst (Spotify)