Het project SmartScan van Fontys Paramedisch heeft de tweede prijs gewonnen van de RAAK-award op het SIA Congres. Lector Yvonne van Zaalen, van lectoraat Relationele Zorg bij Kenniscentrum Health Innovation, was projectleider van dit onderzoek. Zij gaat zich ook inzetten om, samen met de opleiding Huidtherapie van De Haagse Hogeschool, een vervolg te geven aan dit belangrijke onderwerp.

Het concept

De SmartScan is een geïnstrumenteerde handschoen die een schat aan informatie oplevert waarmee orthopedisch technologen hun voordeel kunnen doen. De jury prijst de gedrevenheid en het enthousiasme van het team dat met dit project zo dicht op de praktijk zit en daarnaast ook een brede reikwijdte in het onderwijs heeft. De geïnstrumenteerde handschoen registreert exact wat de handen van een orthopedisch technoloog doen als ze een vorm van een voet maken voor corrigerend schoeisel; denk aan de stand van de hand maar ook aan de hoeveelheid druk die op een bepaalde plek wordt uitgeoefend om de stand van de voet te corrigeren. Dat levert een schat aan informatie op waarmee orthopedisch technologen hun voordeel kunnen doen. De handschoen wordt nu verder ontwikkeld zodat hij naar de markt kan worden gebracht.

Raak-award

Jaarlijks reikt Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), de zogenaamde RAAK-awards voor toegepast wetenschappelijk onderzoek uit. Regieorgaan SIA wil een bredere doelgroep kennis laten maken met het praktijkgericht onderzoek van hogescholen. Onderzoek waarbij lectoren werken aan vragen en problemen uit de praktijk. Dat onderzoek voeren zij uit met (docent-)onderzoekers, studenten én mensen uit de praktijk met als doel: het verbeteren en vernieuwen van de beroepspraktijk en van het onderwijs.

Vervolgstappen

De onderzoekers gaan nu de stap naar de markt zetten en zien ook toepassingen van de techniek in andere beroepsgroepen. Er is veel vertrouwen in deze stap naar de markt en er wordt verwacht dat deze ontwikkeling grote impact heeft op het vakgebied. Yvonne van Zaalen houdt momenteel verkennende gesprekken binnen De Haagse, om te inventariseren waar de SmartScan aansluit. ‘We denken aan de inzet van de SmartScan handschoen ter validatie binnen de oedeemtherapie en het gebruik van de handschoen binnen het aanmeet-proces van prothesen in samenspraak met Bewegingstherapie’, aldus Van Zaalen. Genoeg ideeën dus voor een mooi vervolg!

Meer weten?

Voor meer informatie is Yvonne van Zaalen te bereiken via y.vanzaalen@hhs.nl

Yvonne van Zaalen