Huidtherapie bij SkinLab

Bij De Haagse Hogeschool zetten we graag een stapje extra voor goed onderwijs. Studeer jij Huidtherapie of overweeg je om aan deze opleiding te beginnen? Wij verzekeren je dat je bij deze studie niet alleen in de schoolbanken zit. Je gaat ook volop in de praktijk aan de slag. Met het SkinLab bieden we jou een mooie omgeving waar je leert om diagnoses te stellen, behandelplannen te maken en behandelingen uit te voeren. Uiteraard begeleiden docenten jou daar goed bij.

Wat je leert in het SkinLab

Hoe behandel je verschillende soorten huidaandoeningen? Of hoe stel je bezorgde patiënten op hun gemak? In het SkinLab krijg je uitgebreid de kans om te oefenen met diverse behandelmethodes en leer je communiceren met echte patiënten. We beloven je een omgeving waar het allesbehalve saai is.

Alleen studenten met de nodige ervaring voeren daadwerkelijk behandelingen uit in het SkinLab. Ben je eerstejaars, dan kijk je dus nog vooral mee over de schouder van een ervaren student die een behandeling uitvoert. Heb je als student al veel ervaring opgedaan, dan oefen je in het SkinLab met verschillende behandeltechnieken. Mensen met een huidaandoening kunnen daar een gratis behandeling aanvragen. Onder het toeziend oog van een ervaren huidtherapeut voer jij die behandeling uit.

Ons doel met het SkinLab? We creëren daar een authentieke beroepssituatie. Een omgeving waarin je kan groeien en bloeien, zodat jij na de opleiding vol zelfvertrouwen start als huidtherapeut. Op naar een supermooie toekomst!

Meer weten over de opleiding?

Ga naar HBO Huidtherapie

Starten met HBO Huidtherapie, terwijl je al in een soortgelijk vakgebied werkt? Ook dat kan!

Bekijk HBO Huidtherapie deeltijd

Een professional in behandelen

In het SkinLab leren we jou om een professional te worden: in het stellen van een huidtherapeutische diagnose, in het maken van een behandelplan en in het uitvoeren van behandelingen. We kunnen ons voorstellen dat je staat te trappelen om gelijk aan de slag te gaan met lasers, microneedling en andere behandeltechnieken. In het SkinLab kan dat allemaal, maar uiteraard gaat daar wel eerst een goede voorbereiding aan vooraf.

In het eerste en tweede jaar van de opleiding leer je veel over huidaandoeningen en de behandelingen hiervan. Wat kun je doen aan bijvoorbeeld acne en oedeem? Welke manieren zijn er om overtollige haargroei te verwijderen? En hoe behandel je pigmentvlekken? Je leert te werken volgens een vaste behandelmethode, het zogenoemde Huidtherapeutisch Methodisch Handelen. In die twee jaar doe je volop kennis en vaardigheden op. In het derde jaar zien we je graag terug naast de behandelbank in het SkinLab.

In het SkinLab leer je het gehele huidtherapeutisch methodisch handelen (HMH) te doorlopen met een patiënt:

1. Wat staat je te doen bij de aanmelding zonder verwijzing van de arts?
  2. Welke vragen stel je bij het intakegesprek oftewel de anamnese?
  3. Welke stappen doorloop je bij het onderzoeken van de huid?
  4. Hoe pak je het analyseren van je bevindingen aan?
  5. Hoe stel je het behandelplan op?
  6. Hoe voer je de behandeling uit?
  7. Hoe pak je de evaluatie aan?
  8. Hoe sluit je de behandeling af?

Door al deze stappen een aantal keren door te lopen, doe je ervaring op. Je zult dan ook merken dat iedere patiënt en iedere huidaandoening weer anders is. In het SkinLab krijg jij de perfecte voorbereiding voor jouw toekomst als huidtherapeut. Niks staat je daarna meer in de weg om in die functie aan het werk te gaan. Bijvoorbeeld bij een huidtherapiepraktijk, in een ziekenhuis, een gezondheidscentrum of vanuit je eigen praktijk.