Overstap mbo naar hbo

Studieniveaus

Go to Studieniveaus

Studieniveaus

Lees hier meer over de studieniveaus bachelors en Associate degrees. Je kunt ook kiezen of je een opleiding in voltijd of deeltijd wil doen. Wat is precies het verschil en wat past het beste bij jou.

Go to Studieniveaus
Twee studenten werken samen achter een laptop

Toelatingseisen

Go to Toelatingseisen

Toelatingseisen

Opleidingen kunnen aanvullende toelatingseisen stellen. Lees meer over toelatingseisen waaronder de 21+ toets.

Go to Toelatingseisen
Studiekeuzeadviseur helpt een student

Studiekeuze

Twijfel je en heb je nog vragen? Geen probleem. Op deze pagina vind je alles over hulp bij studiekeuze.

Go to Studiekeuze
Studenten volgen college in een hoorcollegezaal

Waarom doorstromen van mbo naar hbo?

Denk je erover een hbo-opleiding te volgen na het mbo? Maar vind je het een grote stap? Twijfel je of je nog meer tijd wilt steken in en geld wilt uitgeven aan een nieuwe opleiding? Heel begrijpelijk. Om je een beetje op weg te helpen, geven we je een aantal voordelen van het doorstromen na je mbo-opleiding:

• Je krijgt praktijkgericht en projectmatig onderwijs waardoor je meer kennis en ervaring opdoet
  • Je kunt doorgroeien in een baan of makkelijker van baan wisselen
  • Je ontvangt vaak een hoger salaris
  • Je kunt doorstromen naar een universitaire bachelor- of masteropleiding
Groepjes studenten werkt aan een project

Wat is het verschil tussen mbo en hbo?

Wat is er anders op het hbo? Hoe groot is de overstap? Hieronder een aantal verschillen op een rijtje:

• Onderwijs op hbo-niveau is een combinatie tussen praktijk en theorie, je moet de stof kunnen toepassen
  • Het tempo op het hbo ligt hoger
  • Je hebt meer lesstof op het hbo
  • Je krijgt minder begeleiding op het hbo
  • Je moet meer zelfstandig werken op het hbo

Overige relevante informatie

Kom een dagje meelopen!

Go to Kom een dagje meelopen!

Kom een dagje meelopen!

Wil je meemaken hoe zo'n dag op De Haagse eruit ziet zonder dat je er al studeert? Kom dan een dagje Meelopen met een student van de opleiding die je leuk lijkt.

Go to Kom een dagje meelopen!
Groepje studenten neemt een selfie

Studentenleven

Go to Studentenleven

Studentenleven

Kom meer te weten over jouw studiestad, bekijk het brede aanbod van alle studie- en studentenverenigingen, check tips voor op kamers gaan en maak kennis met Campus Student Life & Sports.

Go to Studentenleven
Vertrouwelijk overleg tussen student en decaan

Ondersteuning

tijdens je studie

Go to Ondersteuning

Ondersteuning

tijdens je studie

Studeren is lang niet voor iedereen een makkelijke weg naar de eindstreep. Mocht je wat hulp kunnen gebruiken, dan is dat echt niet gek. Check hier bij wie je terecht kunt met je vragen.

Go to Ondersteuning