Wat maakt lesgeven leuk?

‘Studenten hebben bewust voor Technische Natuurkunde gekozen. Ze zijn gemotiveerd, nieuwsgierig en willen weten hoe de wereld werkt. Als docent probeer ik hen zo goed mogelijk te begeleiden, te ondersteunen en te coachen. Het is mooi om te zien hoe studenten zich in vier jaar tijd ontwikkelen. Ze maken echt een enorme sprong vooruit en worden met vallen en opstaan volwassen. Als docent maak je dat van dichtbij mee. Ik praat met studenten over onder meer hun strubbelingen, het leren studeren en het ontdekken van het werkveld.’ 

Hoe hou je feeling met de praktijk?

‘Technologie is uitgegroeid tot een basisbehoefte en neemt een steeds prominentere plek in de maatschappij in. Als natuurkundige heb ik veel contact met het werkveld. In mijn rol als mentor en studieloopbaanbegeleider kom ik regelmatig over de vloer bij technische bedrijven en onderzoeksinstituten waar stagiaires en afgestudeerden terechtkomen. Ik krijg een kijkje in de keuken en dat houdt me inhoudelijk scherp.’ 

Waarom is onderzoek op een hogeschool belangrijk? 

‘Hogescholen zetten steeds meer in op onderzoek en dat juich ik toe. Bij universiteiten zie je meer fundamenteel onderzoek. Hogescholen maken de koppeling naar de praktijk, zodat onderzoek echt een concrete bijdrage levert aan de samenleving. Het geven van onderwijs en het uitvoeren van experimenten en onderzoeken is voor mij dan ook de perfecte combinatie.’ 

Noem eens een onderzoek?

‘In het onderzoekslab staat onze nieuwste aanwinst: een integrerende bol. Deze bol is een zeer belangrijk technisch instrument. We kunnen daarmee camera’s kalibreren die van alles meten. Denk aan het meten van de uitstoot van bepaalde gassen, het meten van ziektes aan gewassen of de rijpheid van vruchten. Studenten zijn bezig om van de bol een werkende opstelling te maken. Ze hebben diverse opzetstukjes ontworpen, gemaakt, getest en nagemeten. Geweldig toch, dat je als student betrokken bent bij zulke revolutionaire ontwikkelingen!’ 

 

Terug naar Faculteit TIS