% baan na 1,5 jaar

Startsalaris bij volledige baan

% doorstudeerders

87 %€ 2.669  - € 3.468 bruto 14%

Je toekomstperspectief na de hbo Commerciële Economie, Creative Marketing en Social Media is gunstig. Maar welke kant je op gaat, ligt natuurlijk volledig aan jouw voorkeuren. Want met deze opleiding kun je best wat kanten op. Naar een groot bedrijf om daar op de marketingafdeling te werken of bijvoorbeeld bij een marketingbureau. Er kan van alles. Een goede werkzekerheid dus, na je studie Commerciële Economie.

Wat kun je worden met Commerciële Economie, Creative Marketing en Social Media?

Je kunt natuurlijk vragen: wat kún je worden met de opleiding Commerciële Economie, Creative Marketing en Social Media? Maar je kunt ook vragen: wat wíl je worden? Want de beste baan is nog altijd de leukste baan. En dan gaat het vooral om wat er bij je past. Banen die aansluiten op de opleiding Commerciële Economie, Creative Marketing en Social Media zijn bijvoorbeeld:

  • Online consultant
  • Social media manager
  • Marketing- en communicatiemanager
  • Productmanager

Met je diploma van Commerciële Economie, Creative Marketing en Social Media op zak kun je alle kanten op. Er is een breed palet aan marketing- en communicatiefuncties die je zou kunnen vervullen. Veel van deze banen vind je bij bedrijven met grote marketing- of communicatieafdelingen. Ook zou je natuurlijk bij een (creative of digital) agency kunnen gaan werken. Dan werk je niet voor maar één merk, maar heb je verschillende klanten waar je de marketing voor doet. Hier zie je van alles wat en leer je in korte tijd extreem veel!

Veel keuze maakt kiezen niet altijd makkelijker. Want wat houden de functies nou precies in en hoe weet je wat er bij jou past? We geven je wat inzichten in banen die je kunt doen na de opleiding Commerciële Economie, Creative Marketing en Social Media.

Social media expert  

Dol op TikTok, Insta, influencers en LinkedIn? Dan is de functie van social mediamanager misschien wel wat voor jou. Voor je werk mag je heel de dag posten, liken en scrollen. Maar wel doelmatig natuurlijk. Als social media expert beheer je de volledige online aanwezigheid van het merk of het bedrijf waar jij voor werkt. Daarom bedenk je een sterke strategie: waar zit je doelgroep, hoe bereik je die en hoe bind je die aan jouw merk? Een groot deel van je werk bestaat uit content bedenken, creëren en plaatsen. Een creatief brein is hiervoor dus een must. Maar goed kunnen plannen en coördineren is ook belangrijk. Want als social media expert beheer je alle mediakanalen, je houdt ze consistent met elkaar en up to date. Ook monitor je prestaties. Wat gaat er goed en wat kan er beter?  

Marketing- en communicatiemedewerker

Een vrij brede functie is die van marketing- en communicatiemedewerker. Bij een kleine werkgever kan dat betekenen dat je echt van alles doet! Je bent verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie. Van de site tot social media, maar ook de nieuwsbrief, huisstijl, persberichten en events. Ontzettend leuk als je ervan houdt alle ballen in de lucht te houden en graag regie hebt. Bij een groter bedrijf zul je je meer bezighouden met een speciale tak binnen de marketing of communicatie. Dat betekent direct ook dat je veel zult samenwerken met je marketing- en communicatiecollega’s.  

Online consultant

Je adviseert je opdrachtgever over alles wat er online gebeurt rondom het merk. Dat is nogal breed: van e-commerce tot digitale marketing, van de site en de optimalisatie daarvan, tot aan social media en de online beleving van de klant. Iets voor jou? Start dan na je opleiding Commerciële Economie, Creative Marketing en Social Media als online consultant. Je analyseert online processen en prestaties, kijkt hoe die beter kunnen en geeft daarover strategisch advies. Zo draag je bij aan de online groei!

Wat verdien je?

Natuurlijk wil je weten wat je startsalaris is na de hbo-opleiding Commerciële Economie, Creative Marketing en Social Media. Nou, dat is best goed! Je kunt met je eerste baan na de opleiding zo’n € 3.016 bruto per maand verdienen (opleiding.com). Natuurlijk hangt je startsalaris af van wat je gaat doen en waar. Voor wie meer wil verdienen loont het natuurlijk om hogerop te komen. Als je bijvoorbeeld mensen aanstuurt, levert dat je vaak meer salaris op.  

Waarom biedt Creative Marketing en Social Media goede baankansen?

De baankansen na de opleiding Commerciële Economie, Creative Marketing en Social Media zijn goed, volgens studiekeuze123.nl. Er is genoeg vraag naar professionals in deze hoek. Vooral als je breed inzetbaar bent, zijn je kansen goed. En dat is wel hoe de opleiding in elkaar zit. Je leert daar van alles over marketing, sales, digitalisering en communicatie. Je kunt je in een van die onderwerpen specialiseren en een expert worden. Dan kun je aan de slag bij een grote corporate bijvoorbeeld of bij een (digital) agency. Je kunt ook als all round marketing- en communicatiemedewerker aan de slag die van alle markten thuis is. In die functie kom je eerder terecht bij een wat kleiner bedrijf.  

Welke mogelijkheden heb je om door te studeren?

De een wil gelijk aan het werk, de ander kiest voor doorstuderen na de opleiding Commerciële Economie, Creative Marketing en Social Media. Allebei goed! Wil jij na de bachelor doorleren? Aan De Haagse Hogeschool hebben we twee passende masters: de master of Business Administration en de master International Communication Management