% baan na 1,5 jaar

Startsalaris bij volledige baan

% doorstudeerders

87 %€ 2.669  - € 3.468 bruto 14%

Je carrièreperspectief na de hbo Commerciële Economie, Data Driven Marketing, hoe ziet dat eruit? Laten we de vraag omdraaien: wat voor carrière heb je in gedachten, met welk doel wil je de studie doen? Want na de studie kun je van alles, als het maar om data en marketing draait. Door de digitalisering beschikken bedrijven over steeds meer data. Maar wat kun je met die data? Welke informatie bieden al die gegevens je? En hoe kun je daarmee de marketing beter inrichten om je klantenbestand en de omzet te vergroten? Precies voor die vragen hebben bedrijven professionals nodig. Mensen die weten hoe data driven marketing werkt. Mensen die een strategisch plan kunnen maken dat ze ook nog eens kunnen uitvoeren. Dus ja hoor, de werkzekerheid is echt heel goed na je studie Commerciële Economie.

Wat kun je worden met Commerciële Economie, Data Driven Marketing?

Na de opleiding Commerciële Economie, Data Driven Marketing kun je terecht komen op het snijvlak van data en marketing. Een ontzettend boeiende plek, want data zijn overal en kunnen je ongelooflijk veel inzichten geven. Maar dan moet je wel weten hoe je die data netjes verzamelt en bundelt. Vervolgens moet je de data interpreteren en er sturing mee geven aan marketingactiviteiten. In welke functies je dat dan doet? Bijvoorbeeld:

  • SEO-SEA Marketeer
  • Marktonderzoeker
  • Databasemarketeer
  • Campaign manager

Na de opleiding Commerciële Economie, Data Driven Marketing zijn er dus genoeg verschillende baankansen. We lichten er hieronder een paar voor je uit.

Wat kun je worden met opleiding Commerciële Economie, Data Driven Marketing?  Nou, bijvoorbeeld:

SEO-SEA marketeer  

Een mooi product, mooie dienst of mooie webshop is natuurlijk helemaal top. Maar wat nou als niemand ervan weet? Als niemand dat mooie product kan vinden? Tja. Dan verkoopt het niet. En daarom hebben allerlei bedrijven hulp nodig van een SEO-SEA marketeer. Want als SEO-SEA-specialist zorg je voor de online zichtbaarheid en vindbaarheid van je opdrachtgever. Hiervoor zet je SEO in: Search Engine Optimization. Je zorgt dat de online content zó is geschreven dat zoekmachines de content relevant vinden. En dus komt je site hoog in de zoekresultaten. Ook werk je met SEA: Search Engine Advertising. Het principe werkt hetzelfde als bij SEO. Maar nu sleutel je niet aan de vaste content van de site, maar zet je advertenties in. Je betaalt zoekmachines om de door jou gekozen pagina’s hoog te tonen aan zoekers. Hiervoor doe je veel zoekwoordenonderzoek, je analyseert en optimaliseert wat gebruikers doen en hoe je het verkeer kunt verbeteren.  

Marktonderzoeker  

Wat willen de mensen? Dat is wat je als marktonderzoeker wilt achterhalen. Vaak doe je dit in opdracht van (grote) klanten die een nieuwe propositie of een nieuw product willen lanceren. Zitten mensen op dit product te wachten? Wat spreekt ze erin aan en wat niet? Zouden ze het kopen en waarom dan? Wat doen concurrenten en hoe kun je die verslaan? De inzichten die een marktonderzoeker vergaart, zijn belangrijk voor bedrijven om hun producten en diensten te verbeteren of vernieuwen. Je kunt marktonderzoek doen via enquêtes, maar vaak werk je ook met (groeps)gesprekken. Over alle data die je vergaart, schrijf je een verslag waar je opdrachtgever mee verder kan. Iets voor jou, na de opleiding Commerciële Economie, Data Driven Marketing?

Campaign manager

Als campaign manager ben je van de campagnes. Vaak zijn dit multi-channel campagnes: campagnes die zowel een onlinecomponent hebben als een offlinecomponent. Je bedenkt de campagne, coördineert de uitvoering en meet en analyseert de resultaten real time. Dankzij de data die je krijgt aangeleverd kun je direct invloed uitoefenen. Je doet aanpassingen waar nodig, zodat de doelstellingen nog beter worden behaald. Ondertussen bewaak je het budget en de planning. Gelukkig hoef je niet alles alleen te doen. Je werkt veel samen met verschillende teams!  

Wat verdien je?  

Het startsalaris na de hbo opleiding Commerciële Economie, Data Driven Marketing is niet slecht! Hoeveel je verdient, hangt natuurlijk van veel meer af dan van je opleiding. Het maakt uit bij welke werkgever je terecht komt, in welke regio je gaat werken en voor welke functie je kiest. Maar algemeen gesproken kun je na de opleiding Commerciële Economie, Data Driven Marketing zo’n € 3.016 bruto per maand verdienen (opleiding.com). Voor de functies die sterker focussen op data kan dat soms wat hoger liggen. En vaak verdien je bij grote corporates meer dan bij een klein bedrijf.  

Waarom biedt Data Driven Marketing goede baankansen?

Data worden steeds belangrijker. We verzamelen steeds meer data en zijn ons steeds bewuster van het feit dat die data inzicht geven. Inzichten die bedrijven kunnen helpen sturen naar succes. Maar dan heb je wel een professional nodig die snapt hoe je dat doet. Dat kan niet iedereen. Daarom is er genoeg vraag naar professionals die zijn opgeleid in data en marketing. Tijdens de opleiding Commerciële Economie, Data Driven Marketing word je dus echt getraind in skills die hard nodig zijn en blijven voor de toekomst.  

Welke mogelijkheden heb je om door te studeren?

Na de opleiding Commerciële Economie, Data Driven Marketing ben je echt helemaal klaargestoomd om aan het werk te gaan. Maar doorleren is natuurlijk ook leuk! Heb je de smaak te pakken en wil je doorleren? Je kunt aan De Haagse Hogeschool twee masters doen die goed aansluiten en je nóg verder brengen: de master of Business Administration en de master International Communication Management