% baan na 1,5 jaar

Startsalaris bij volledige baan

% doorstudeerders

87 %€ 2.669  - € 3.468 bruto 14%

Wat is je toekomstperspectief na de hbo Commerciële Economie, Marketing Management? Dat perspectief is vooral heel breed! Je kunt er allerlei kanten mee op, afhankelijk van jouw achtergrond en voorkeuren. Er zijn veel baankansen in allerlei functies. Goed voor je werkzekerheid. Ook kun je terecht bij uiteenlopende organisaties: bij een bureau, een corporate, startup of leuke mkb. Genoeg mooie baankansen dus, na je studie Commerciële Economie.  

Wat kun je worden met Commerciële Economie, Marketing Management?

Wat kun je worden met de opleiding Commerciële Economie, Marketing Management? Je zult met deze opleiding sowieso ergens in de wereld van de marketing terechtkomen. Maar die wereld is nogal groot, er zijn veel functies die na de opleiding bij je passen. Dus is het belangrijk dat je goed bij jezelf te rade gaat wat jij leuk vindt, waar je goed in bent. Een paar banen waar je voor zou kunnen gaan:  

  • Brand specialist  
  • Databasemarketeer  
  • Marketingmanager
  • Online marketeer
  • Digital Marketeer
  • Contentspecialist
  • CRM-manager

Binnen de marketingwereld kun je voor jezelf een keuze maken: wil je breed aan de slag of wil je expert zijn op een bepaald marketingaspect? Vooral bij kleine bedrijven zul je eerder een brede functie vervullen, waarin je allerlei verschillende marketingactiviteiten oppakt. Bij een bureau of grote corporate vind je eerder expertrollen. Natuurlijk is het allebei leuk! En in het leven hoef je ook niet altijd te kiezen. Het kan prima werken om breed te starten en er zo achter te komen waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Dan kun je je daar steeds verder in specialiseren.  

Wat wil jij worden als je de opleiding Commerciële Economie, Marketing Management hebt afgerond? Laten we eens kijken waar je zoal terecht kunt komen. Wat doe je in een brede marketingrol zoals marketingmanager en hoe zit dat bij een expertrol, zoals CRM-manager?  

Marketingmanager

De manager van de marketing, dat kun je worden na de opleiding Commerciële Economie, Marketing Management. Maar wat doet een marketingmanager en bij wat voor soort werkgevers kun je dan aan de slag? Een marketingmanager is eindverantwoordelijk voor heel de marketingstrategie. In de kern is het je taak om vraag en aanbod zo goed mogelijk bij elkaar te brengen, zodat de organisatie waar je voor werkt daarmee zijn doelen haalt. Je ontwikkelt en coördineert daarvoor online en offline campagnes. Maar om dat goed te kunnen doen, gaat er natuurlijk veel tijd zitten in zaken als het analyseren van de markt, data interpreteren, markttrends bijhouden, de merkpropositie en budgetten bewaken , resultaten monitoren en waar nodig bijsturen. Je moet dus overzicht kunnen houden en mensen kunnen aansturen. Een marketingmanager kan eigenlijk overal aan de slag. Van multinational tot mkb, van startup tot non-profit. Of denk aan retailorganisaties, e-commercebedrijven en marketing- en communicatiebureaus.

Brandspecialist  

Het merk, daar ga je over als brandmanager. Deze functie komt vooral voor bij grote bedrijven. Je doel als brandmanager is een bekend merk creëren, behouden of versterken. Wat je wilt, is een merk dat iedereen overal en nergens direct herkent. Aan het logo en de kleuren, maar ook aan de toon in reclames en andere uitingen, aan verpakkingen, advertenties, tasjes en posters. Als brandmanager zorg je dat het merk up to date blijft en overal consistent wordt ingezet. Daarom heb je een merkstrategie waar uitingen aan moeten voldoen. Jij bent daarom hét aanspreekpunt binnen de organisatie. Klopt een uiting bij het merk of moet die toch net anders? Iets voor jou, na je opleiding Commerciële Economie, Marketing Management?

CRM-manager

Als CRM-manager houd je je bezig met klantrelaties. Je bent dus een manager van de Customer Relations. Om dit goed te kunnen doen, start je met het maken van een CRM-strategie. Je baseert je hiervoor op CRM-databases. Je analyseert de klantdata die daarin staan en met de inzichten die je zo opdoet, ga je aan de slag. Die data bestaan uit de omzet, het soort producten dat een klant heeft besteld, wanneer dat gebeurde en nog veel meer. Op basis van de data breng je de klantwensen in kaart. En in je klantcommunicatie speel je daar weer op in. Je communicatie kan variëren van nieuwsbrieven en e-mails tot grootschalige loyaliteitsprogramma's. Ook kijk je hoe je  - op basis van data  - klantrelaties en klantgerichte processen kunt verbeteren. Voor een CRM-manager draait alles om de klant!

Wat verdien je?

Volgens opleiding.com is het startsalaris na de opleiding Commerciële Economie, Marketing Management zo’n € 3.016 bruto per maand. Natuurlijk hangt dit af van de sector en werkgever die je kiest. Maar aangezien je de opleiding Commerciële Economie, Marketing Management alleen kunt doen naast je werk, kunnen we ervan uitgaan dat je al werkervaring hebt. Je bent geen complete starter meer. En dat zul je ook terugzien in je salaris dat hoger kan uitkomen. Met de jaren loopt dat natuurlijk verder op. Kom je echt voor het geld? Solliciteer dan na je opleiding Commerciële Economie, Marketing Management vooral bij de grotere bedrijven en in commerciële sectoren. Daar liggen de salarissen altijd wat hoger dan in de culturele sector, bij startups of non-profits.  

Waarom biedt Marketing Management goede baankansen?

Volgens studiekeuze123.nl zijn de baankansen na de opleiding Commerciële Economie, Marketing Management goed. Zeker aangezien je al aan het werk was en nu bovenop je werkervaring nieuwe kennis en vaardigheden toevoegt. Naar geschoolde en ambitieuze professionals is altijd vraag. De praktijkgerichte aanpak van de opleiding zorgt ervoor dat de kennis en skills die je opdoet goed aansluiten bij wat er bij werkgevers wordt gevraagd.

Welke mogelijkheden heb je om door te studeren?

Wie de opleiding Commerciële Economie, Marketing Management doet, is natuurlijk al aan het werk. Toch kan doorstromen naar een master nog een leuke stap zijn. Met een master verdiep je je kennis en vaardigheden nog verder. Aan de Haagse Hogeschool hebben we twee passende masters: de master of Business Administration en de master International Communication Management