5 Tips voor Blue Monday

Maandag 17 januari 2022 is het Blue Monday. De kerstballen zijn opgeruimd, de goede voornemens van de baan en de sleur hakt er in. Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall is Blue Monday wereldwijd de meest depressieve dag van het jaar. Wetenschappelijk bewezen of een marketingstunt om de verkoop van vakanties te stimuleren? Feit blijft dat er genoeg mensen zijn die in deze tijd van het jaar last hebben van sombere gevoelens. Het kenniscentrum Health Innovation geeft je 5 tips om somberheid te lijf te gaan. Met een bonustip waar je het hele jaar plezier van zult hebben.

Blue Monday

1. Ga bewegen

Even een frisse neus halen tussen de meetings of lessen door, doet wonderen voor je humeur. Neem de buurt waar je woont onder de loep en zoek naar uitdagingen om meer te bewegen of te sporten. Is er bijvoorbeeld een park in de buurt waar je regelmatig een rondje kunt wandelen of joggen? Kun je lopend of met de fiets naar de winkel of de sportschool?

Het kenniscentrum Health Innovation doet onder andere onderzoek naar bewegen. Hoe stimuleer je mensen om meer te gaan bewegen bijvoorbeeld? En hoe maak je bewegen voor iedereen mogelijk? Een voorbeeld is het project ‘Beweegvriendelijk Zuiderpark’. We onderzoeken met onder andere de gemeente Den Haag hoe het Zuiderpark een stimulerende omgeving kan worden waar iedereen wil en kan sporten en bewegen. Lees meer over het onderzoek ‘Beweegvriendelijk Zuiderpark’ op onze website.

2. Ga gezond(er) leven

Geloof jij in uitspraak van de Romeinse dichter Juvenalis: ‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’? Geef je gezondheid dan een boost en leer jezelf gezonde routines aan. Breng je bijvoorbeeld veel tijd zittend door? Neem dan vaker de trap als je de kans krijgt. Grijp je rond 4 uur ‘s middags naar de koekjestrommel? Kies dan eens voor een gezonde snack. Met simpele veranderingen, kun je al veel winnen!

Het kenniscentrum Health Innovation wil met het onderzoeksprogramma Healthy@HHS zowel studenten als medewerkers van De Haagse stimuleren om bezig te zijn met hun gezondheid. Zo deden we bijvoorbeeld fitheidstesten met studenten van de HALO en gaven lectoren Sanne de Vries en Frank van Eekeren tips over gezond leven in de podcast ‘Gezond (online) weer aan de slag’.

3. Zorg voor minder stress

Werk en studeren, sport, hobby’s, familie en vrienden: we hebben het maar druk in ons dagelijks leven. En door de coronacrisis is het voor veel van ons nog lastiger geworden om een gezonde balans tussen werk, studie en ontspanning te vinden. Wist je dat de dienst HRM van De Haagse verschillende cursussen geeft die je helpen om bijvoorbeeld werk-privé goed in balans te houden, te inventariseren hoe jij je accu dagelijks oplaadt of hoe jij grip krijgt op jouw werkgeluk? Kijk voor een overzicht van alle workshops op Medewerkersnet.

Het kenniscentrum Health Innovation was afgelopen jaar betrokken bij de Wellbeing Weken voor studenten. Tijdens deze weken organiseerde De Haagse verschillende activiteiten om studenten een hart onder de riem te steken en extra ondersteuning te bieden om mentaal en fysiek zo fit mogelijk te blijven.

4. Ga iets nieuws leren

'Nieuwe dingen leren is vitamine voor de geest, een antidepressivum,' aldus de Amerikaanse neurowetenschapper Kelly Lambert in haar boek ‘Lifting depression’. Denk ‘out of the box’, stap uit je comfortzone en schrijf je in voor een nieuwe cursus, sport, creatieve workshop of vrijwilligersactiviteit. Het zal je inspireren en nieuwe energie geven om iets nieuws te leren.

Het kenniscentrum Health Innovation doet onderzoek naar hoe interactieve technologie ingezet kan worden om kinderen te laten leren en/of in beweging te krijgen. Deze technologieën vind je steeds meer in musea. Ook pretparken en gemeenten plaatsen interactieve speeltoestellen zoals een spelzone of balmuur. Lees meer over dit onderzoek op de website van het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving.

5. Ga samen leuke dingen doen

Sociale contacten, samen leuke dingen doen, erbij horen: dit zijn dingen die voor iedereen van belang zijn om vitaal door het leven te gaan. Last van sombere gevoelens? Zoek gezelschap op, ga samen wandelen, een nieuwe taal leren of geef je samen bij de sportvereniging op.

Sporten en bewegen is niet alleen goed voor de gezondheid van het individu. Als je het samen doet, zorgt het ook voor sociale cohesie in je eigen buurt. Kenniscentrum Health Innovation onderzoekt de maatschappelijke betekenis van sport en zet in op het creëren van waardevolle ontmoetingen in en door sport. Zo is bijvoorbeeld in de Haagse wijk Escamp samen met de gemeente een living lab opgezet. Hier onderzoeken we samen met de buurtbewoners, clubs en vrijwilligers wat sportactiviteiten voor effect op de wijk hebben. Lees meer over het project Living Labs Haags Sportkwartier op onze website.

Bonustip

Had jij na een paar dagen geen zin meer in je goede voornemens? Of maak je ze uit principe nooit rond Oud & Nieuw? Dan is er goed nieuws. Je kunt elke dag beginnen met een goed voornemen in de praktijk te brengen! In plaats van al je goede voornemens in een keer proberen uit te voeren, kun je ze beter over het jaar spreiden. Dat maakt het makkelijker je eraan te houden. Want hoe meer voornemens je hebt, hoe meer je van je brein vraagt. En een uitgeput brein geeft minder wilskracht, zo bleek uit een onderzoek van de Stanford University. Proefpersonen die een getal van zeven cijfers hadden moeten onthouden, gaven eerder toe aan de verleiding van chocoladecake dan degenen die maar twee cijfers hadden moeten onthouden. Dus…wat ga jij vandaag anders doen?