Dinsdag 23 januari was de 10e werkconferentie van de Health Campus Den Haag. Het was een inspirerende avond, met zowel een terugblik op de afgelopen jaren als een vooruitblik op de toekomst. De avond ging van start met posterpresentaties onder het genot van een hapje en een drankje. Onze eigen onderzoekster bij Kenniscentrum Health Innovation van De Haagse Hogeschool Marieke Breed gaf een presentatie over participatief actieonderzoek naar gezondheidsverschillen in Den Haag Zuidwest.

Na twee inspirerende keynotes van Mattijs Numans en Hanneke Hulst werd in interactieve sessies gebrainstormd over diverse onderwerpen, waaronder Duurzame bevordering van populatiegezondheid.

Vraagstukken die daaruit naar voren kwamen, waren:

• Hoe kan de overheid helpen om een buurt zo in te richten dat mensen gezonder gaan leven?
  • Hoe kunnen we de mentale gezondheid bevorderen vanuit de publieke, proactieve gezondheidszorg?
  • Hoe zorgen we er voor dat de professionals van de toekomst hun rol (kunnen) pakken in preventie?

We kijken terug op een avond vol nieuwe inzichten, nieuwe contacten en zijn nog meer geïnspireerd om urgente vraagstukken op het gebied van gezondheid en preventie aan te pakken!

Het samenwerkingsverband

De centrale missie van de Health Campus Den Haag van de Universiteit Leiden is: bijdragen aan een gezonde levensverwachting voor iedereen. Hierbij staan drie principes centraal: het verkleinen van gezondheidsverschillen, een duurzame benadering en een breed gezondheidsperspectief. Het Leids Universitair Medisch Centrum en de Universiteit Leiden doen dit in samenwerking met regionale partners vanuit verschillende wetenschappelijke en klinische invalshoeken, zoals: De Haagse Hogeschool, Haaglanden Medisch Centrum, Haga Ziekenhuis, Reinier de Graaff Gasthuis, Parnassia Groep, Hadoks, GGD Haaglanden en Gemeente Den Haag.

Betrokkenheid van De Haagse

In januari 2023 trad De Haagse Hogeschool toe als partner van de Health Campus Den Haag (lees hier het artikel). Er lopen diverse samenwerkingsprojecten met de Health Campus, zoals: Move On!, Countering syndemic vulnerability: a community resilience approach, ECOTIPS, en Alle spelers aan bo(o)rd.

Leading lector Sanne de Vries van Kenniscentrum Health Innovation is als Associate Professor en Medical Lector voor 1 dag per week verbonden aan de Health Campus.