De door De Haagse Hogeschool ontwikkelde nieuwe onderwijsmethode ‘Thinking in action’ is genomineerd voor de Nederlandse Onderwijspremie. Dit is de hoogste onderscheiding voor onderwijsvernieuwing in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. De Haagse Hogeschool is een van de drie genomineerde hogescholen en kan hiermee 1,2 miljoen euro, 800.000 euro of 500.000 euro winnen.

Over de onderwijsmethode

Het team Thinking in action van de opleiding International Business van De Haagse Hogeschool ontwikkelde een nieuwe methode om het kritisch denkvermogen van studenten te vergroten door te werken met film en documentaire. Studenten worden geconfronteerd met (documentaire) films, die nieuwe perspectieven op hedendaagse vraagstukken bieden. Vervolgens wordt de student de docent. Ze ervaren in een les en een podcast hoe framing onze dagelijkse beslissingen beïnvloedt. Een student vertelt hierover: “De workshops waren erg interessant en interactief. De inzichten zijn toepasbaar in het dagelijks leven van studenten. Ik ben aan het denken gezet en mijn kijk op dingen is veranderd.”

Docent-onderzoeker Wypkje van der Heide van het lectoraat Change Management ontwikkelde en toetste delen van de methode. Ook voor de verdere ontwikkeling werkt het team nauw samen met onderzoekers van het Kenniscentrum Digital Operations & Finance. Samen met docent-onderzoeker Nanna Freeman van het lectoraat New Finance ontwikkelt het team onderwijsmateriaal om een kritische dialoog op gang te brengen over de werking van ons geldstelsel. Deze workshops worden niet alleen binnen het onderwijs gegeven, maar ook in het financiële bedrijfsleven.

Uitreiking Nederlandse Onderwijspremie

De Nederlandse Onderwijspremie wordt op 29 juni uitgereikt door de minister van OCW op het ComeniusFestival in Nieuwegein. De Haagse Hogeschool is trots op de nominatie. Docent-onderzoeker Nanna Freeman: “We zijn blij en trots dat we genomineerd zijn voor de Nederlandse Onderwijspremie. Zonder het harde werk van de teamleden, de steun van De Haagse en de inspiratie van de collega’s bij Avans was dit niet mogelijk geweest. We willen alle studenten die de lessen volgden bedanken voor hun betrokkenheid en feedback. Op dit moment werken we aan een platform waar we onze methoden kunnen delen en een professionele leergemeenschap kunnen creëren voor het onderwijzen van kritisch denken door middel van film. Je kunt met ons meedoen op FlickThink.”