Opleidingsvormen

Je kunt de opleidingen aan De Haagse Hogeschool volgen in voltijd, deeltijd of in duale vorm. Maar wat betekent dit nou precies?

Infographic opleidingsvormen

Download bovenstaande infographic over de verschillende opleidingsvormen.

Voltijd

Als voltijdstudent volg je overdag lessen of (werk)colleges. Daar ben je dus de ‘volle tijd’ mee bezig. De voltijdopleidingen duren meestal 4 jaar. Soms is het mogelijk een verkort programma van 3 jaar te doen, afhankelijk van je vooropleiding.

Bekijk onze voltijdopleidingen

Duaal

Bij een duale opleiding combineer je studeren en werken in hetzelfde vakgebied. Soms al vanaf het begin van je opleiding, soms pas vanaf het derde jaar. Jouw (toekomstige) werkgever is actief betrokken bij je studie en je tekent hiervoor samen met de opleiding een Tripartite overeenkomst. Je ontvangt een salaris voor je gewerkte uren. Duale opleidingen duren 2 tot 4 jaar.

Bekijk onze duale opleidingen

Deeltijd

Je kunt allerlei opleidingstypes in deeltijd volgen. Van bachelors, masters tot losse modules. Als deeltijdstudent combineer je studeren vaak met een baan. In de meeste gevallen moet je al werkervaring hebben voor je aan de opleiding begint. Dit kan binnen hetzelfde vakgebied zijn, maar dat hoeft niet. Je hebt over het algemeen lessen of (werk)colleges op 1 of 2 avonden per week. Soms krijg je overdag college. Naast de lessen op de hogeschool ben je per week 10 tot 15 uur kwijt aan zelfstudie.

Bekijk onze deeltijdopleidingen

Opleidingstypes

Van een bacheloropleiding tot aan een losse module. De Haagse Hogeschool biedt allerlei type opleidingen aan. Maar welke opleidingstype past het beste bij jou en jouw situatie?

Infographic type opleidingen

Download bovenstaande infographic over de verschillende opleidingstypes.

Bachelor

Wil je verder studeren na mbo 4, havo of vwo? Een bacheloropleiding is de eerste fase van een opleiding aan een hogeschool of universiteit. Tijdens een hbo-bacheloropleiding volg je praktijkgerichte vakken en loop je stage. Na het afronden van een bacheloropleiding ontvang je een bachelortitel en kan je direct aan de slag. Ook kan je ervoor kiezen om verder te studeren.

De Haagse Hogeschool biedt zowel drie- als vierjarige hbo-bacheloropleidingen aan. Als vwo’er heb je de mogelijkheid om een aantal van onze bacheloropleidingen in drie jaar te doen in plaats van vier jaar.

Bekijk onze hbo-bacheloropleidingen

Associate degree

Een Associate degree (Ad) is een erkende tweejarige hbo-opleiding. Een Ad-programma maakt deel uit van een hbo-bacheloropleiding. Wanneer je de opleiding hebt afgerond, krijg je het diploma Associate Degree (Ad). Een Ad sluit goed aan op passende mbo-opleidingen (niveau 4). Na een Ad kun je doorgaan met de bijbehorende bacheloropleiding. Binnen 2 jaar haal je dan je bachelordiploma. Afhankelijk van de opleiding die je kiest, kun je een Ad in voltijd-, duale of deeltijdvorm (naast je werk) volgen.

Bekijk onze Associate degrees

Post-hbo

Een post-hbo-opleiding is een praktijkgerichte cursus op hbo-niveau die je opleidt om een bepaald vak (beter) te beheersen. Je kunt je inschrijven als je minimaal een hbo-vooropleiding hebt; de meeste deelnemers zijn tussen de 30 en 45 jaar oud. Cursussen duren een aantal maanden tot maximaal een jaar. Als je de cursus succesvol afrondt, ontvang je een certificaat of een erkend post-hbo diploma.

Bekijk onze post-hbo-opleidingen

Master

Een masteropleiding kun je pas na je bacheloropleiding volgen. Een master aan een hogeschool is beroepsgeoriënteerd en heeft een directe link met de praktijk. Er zijn voltijdsmasters, die duren een jaar; deeltijdvarianten, waarin je studeren en werken combineert, duren twee jaar. Na afloop ontvang je de mastertitel en ben je in staat om complexe vraagstukken op te lossen waar organisaties mee te maken krijgen.

Bekijk onze hbo-masteropleidingen

Module en microcredential

Een volledige opleiding past soms niet in je werk/privésituatie. Met een losse module kun je je gedurende je hele loopbaan blijven ontwikkelen. De deeltijd modules hebben een studieduur van maximaal 3 maanden. Heb je wat langer de tijd? Dan kun je door meerdere modules te volgen een post-hbo-opleiding doen of zelfs je master behalen. Al onze modules zijn van dezelfde hoogwaardige kwaliteit als onze erkende bachelor- en masteropleidingen. Na afloop ontvang je een certificaat van De Haagse Hogeschool of een microcredential.

Bekijk onze modules

Bekijk ons aanbod microcredentials

Accreditatie

De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) accrediteert opleidingen die worden aangeboden binnen het Nederlands Hoger Onderwijs. Alle bachelor- en master opleidingen van De Haagse Hogeschool zijn erkend door de NVAO.