Op 23 juni 2023 werd dit prachtige project afgerond door studenten van de opleiding Bewegingstechnologie aan De Haagse Hogeschool die het vak Ontwikkelproject Construeren volgden.

Negen weken lang gingen vijf groepjes van elk vijf studenten aan de slag met de opdracht een prototype voor een framerunner te ontwerpen en een prototype te maken. Elk groepje had hiervoor een budget beschikbaar van 250 euro. Met dit budget wisten de studenten de meest uiteenlopende, originele prototypes te maken. Met hopelijk een vervolg in Tanzania.

De Framerunner

‘Frame Running is de para-atletieksport waarbij de atleet met een running frame op een atletiekbaan verschillende afstanden loopt of rent. De running frame is dus een sporthulpmiddel net als een sportrolstoel.

Een running frame is een driewielig loopframe zonder pedalen met een borststeun en stuur. Kinderen en volwassenen met een lichamelijke beperking kunnen zich hiermee voortbewegen door te lopen of te rennen.’ - https://framerunning.nl

Achtergrond

Annemieke Adams is kinderfysiotherapeut en tevens vrijwilliger voor Movendi Foundation. Tijdens haar bezoek in oktober 2022 introduceerde zij een Framerunner bij de Salvation Army Matumaini Primary School. Deze framerunner is vol enthousiasme ontvangen en in gebruik genomen, omdat het de kinderen zelfstandigheid geeft en ze met de framerunner ook beter kunnen participeren met activiteiten. Direct ontstond de behoefte naar meer exemplaren zodat tegelijkertijd meerdere kinderen gebruik kunnen maken van een Framerunner. De Framerunners die op de markt zijn, zijn erg kostbaar (€2000,-), waardoor er vraag ontstond naar een low-cost variant.

Hier zag Lisanne Fioole, docent Bewegingstechnologie, een mooie kans. Zo ontstond het Framerunner project, in samenwerking met Esther Blom van Movendi Foundation, lector Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport Monique Berger en lector Technologie voor Gezondheidszorg Luc de Witte.

Opdracht

Bewegingstechnologen zetten mensen in beweging door middel van technologie. Zij faciliteren, stimuleren en optimaliseren het bewegen.
Zo werd de volgende opdracht voor de BT-studenten geformuleerd:

‘Ontwerp een framerunner voor kinderen in Tanzania met een lichaamslengte tussen 100 en 130 cm. De gewenste levensduur is minimaal 10 jaar. De materiaalkostprijs met lokaal verkrijgbare middelen is maximaal 250 euro. Het eindproduct moest met lokale middelen en lokale technieken vervaardigd kunnen worden.’

De intentie is dat het project een vervolg krijgt in Tanzania met inzet van een stagiaire vanuit de HHS. Een framerunner die hier ontworpen is kan lokaal geproduceerd worden met de beschikbare materialen en technieken.

Uitdaging

De opdracht was om niet alleen een sterk, veilig en aantrekkelijk ontwerp te maken met de juiste afmetingen voor de doelgroep. Daarnaast moest er namelijk ook rekening gehouden worden met een beperkt budget, beschikbare productiemethodes en lokaal verkrijgbare materialen. Hiervoor was het nodig voor de studenten om zich verdiepen in Tanzania en contact leggen met verschillende stakeholders, waaronder een betrokkene van een enthousiaste werkplaatsorganisatie op locatie.

Het resultaat

Het project werd met een groot succes afgerond. De studenten kwamen met de meest uiteenlopende ontwerpen. Om binnen het beperkte budget te blijven, zochten studenten naar mogelijkheden om oude fietsen te recyclen in hun ontwerp. Om aan te sluiten bij de lokaal beschikbare materialen is er zelfs een running frame van bamboe ontwikkeld!

Tijdens het project hebben de groepen studenten meerdere keren contact gehad met de werkplaats in Tanzania om mee te kijken. Zo werd er overlegd of hun ideeën haalbaar zouden zijn om daar te produceren. Een erg leuke samenwerking!

What's next?

Het vervolg van dit project is de uitrol in Tanzania. De lokale werkplaats staat te springen om verder te kunnen gaan met het optimaliseren van het ontwerp, en de framerunners te produceren.

Ben jij de student die we zoeken en een vervolg wil geven aan dit mooie initiatief op locatie in Tanzania?! Neem dan contact op met Monique Berger via m.a.m.berger@hhs.nl.