De natuur is al miljarden jaren in ontwikkeling om zo efficiënt mogelijk te functioneren. Daar kunnen wij mensen best wat van leren. ‘Nature is the best architect’, zeggen ze ook wel eens. Het meest bekende voorbeeld is misschien wel klittenband, geïnspireerd op de Klit-plant. Uitvinder Georges de Mestral verbaasde zich over hoe goed de klitten van planten op zijn hond bleven plakken. Onder de microscoop zag hij kleine haakjes aan de uiteinden van de plant. Zo ontstond – in een notendop – de innovatie klittenband. Dat 'leren van de natuur', noemen we ook wel biomimicry.

Laura Stevens, docent Industrial Design Engineering aan De Haagse Hogeschool, vertelt je in deze podcast hierover en neemt je mee op onderzoek.

Spodlight

Een podcast vol korte, leerzame en inspirerende colleges door docenten en lectoren van De Haagse Hogeschool. Leer alles over slimmigheden in de natuur, blockchain, roddelen op de werkvloer, duurzame waardes in organisaties en ga zo maar door!

The Lighthouse - Podcast - Spodlight