Buut vrij! Iedereen die buiten heeft gespeeld kent deze term van verstoppertje wel. Het woord ‘buut’ komt van het Franse but, dat doel of mikpunt betekent. Vroeger werd dit woord vaker gebruikt, zo kon iemand 'zonder buut', dus zonder doel, rondlopen. En laat dat nou de bedoeling zijn van buitenspelen zijn: zonder doel, zonder organisatie, zonder regels, heerlijk vrij bewegen en opgaan in je spel!

Spelen de kinderen in jouw gemeente genoeg buiten, of denk je dat ze liever binnenshuis TikTokken? Worden de speelplekken nog volop gebruikt? En kunnen eigenlijk wel álle kinderen uit álle wijken meedoen met buitenspelen? Zie je kinderen op jouw school of opvangorganisatie die motorisch niet meekomen, of nooit met hun ouders naar een speeltuin gaan? Of ken je kinderen die wel willen, maar niet met andere kinderen spelen?

Buitenspelen is voor kinderen één van de leukste activiteiten die er zijn. En niet te vergeten: cruciaal voor hun fysieke en mentale ontwikkeling. Toch spelen niet alle kinderen evenveel buiten. Buitenspelen lijkt tegenwoordig onder druk te staan. Maatschappelijke ontwikkelingen, zoals verdichting van steden, en digitalisering lijken het buitenspelen te beperken.

Daar kun je met expliciet buitenspeelbeleid iets aan doen. Of je nu werkt voor een gemeente, het onderwijs of voor een kinderopvangorganisatie: er zijn allerlei knoppen waar je aan kunt draaien, om meer kinderen met plezier buiten te laten spelen.

Buut vrij

Buut vrij!

In deze publicatie geven we je volop kennis, praktische tips en praktijkvoorbeelden voor een buitenspeelbeleid op maat. Je krijgt feiten en cijfers, je leert alles over de hardware (fysieke speelplekken, outdoor fitness, groen), de software (interventies, beweegprogramma’s, activiteiten) en de orgware (professionals, ouders, maatschappelijke partners, onderwijs, gemeente) van buitenspelen. En ook inclusief buitenspelen komt aan bod. Waar je ook werkt: elke professional die in contact is met jonge kinderen en ouders, kan er vanuit zijn of haar functie aan bijdragen om buitenspelen hoog op de agenda te krijgen. En samen maak je een nog groter verschil!

Klik hier om de e-publicatie te lezen

Onderzoek

Deze e-publicatie is onderdeel van onderzoek dat gedaan wordt in het kader van Europese subsidies voor sport- en beweegprojecten. Meer informatie vind je op de website van het kenniscentrum Sport & Bewegen. De Haagse Hogeschool doet zelf ook onderzoek naar de factoren die het buitenspelen beïnvloeden en hoe je tot meer speelvriendelijke steden kan komen. Meer hier over op onze projectpagina Speelvriendelijke Steden.

Samenwerking

Deze e-publicatie is een uitgave van het Kenniscentrum Sport & Bewegen. Hieraan werkten mee: Mirka Janssen, lector Bewegen in en om School aan de Hogeschool van Amsterdam, en Sanne de Vries, lector gezonde Leefstijl in een Simulerende Omgeving aan De Haagse Hogeschool.

Sanne de Vries, s.i.devries@hhs.nl