Hoe kunnen we langstudeerders hun eigenwaarde laten herontdekken? Want het zoveelste herexamen en een steeds maar oplopende studieachterstand werken fnuikend op het zelfvertrouwen van een student. In samenwerking met het lectoraat Inclusive Education hebben wij het project PowerHouse geïnitieerd met als doel activerende leergemeenschappen te ontwikkelen, waarin educatief kwetsbare studenten hun begrenzingen leren overwinnen.

Talentontwikkeling4all

Een belangrijke doelstelling van het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling is inclusiviteit. Talentontwikkeling4all. Inclusieve leeromgevingen ontwikkelen die resulteren in een professionele en persoonlijke groei van alle betrokkenen. In het project PowerHouse hebben langstudeerders hun sociaal, cultureel en psychologisch kapitaal kunnen versterken. Met veel meer zelfvertrouwen dan aan het begin hebben zij het diploma gehaald en zijn zij toegetreden tot de arbeidsmarkt.

Blijvende impact

Het inmiddels afgesloten project heeft impact gehad op de hele hogeschool. En nog steeds. Want de resultaten ervan zijn neergelegd in 3 publicaties, waarvan vooral het boek PowerHouse, op weg naar symbolisch meesterschap van belang is voor iedere docent in het hbo die te maken krijgt met langstudeerders. Zowel binnen als buiten Nederland verwief dit project bekendheid. Zo kreeg het in 2016 een prijs voor innovatieve kennis- en informatiedeling op de European Acces Network Conference in Dublin.