Theater en andere kunstvormen in onderwijs
Dit is een onderzoek naar (on-)mogelijkheden van theater en andere kunstvormen in onderwijs(-vernieuwing).
Hoe kunnen theater en aanverwante kunstvormen worden geïntegreerd in het onderwijs en vertaald worden naar een didactische methode zodat het onderwijs kan worden vernieuwd en innovatiever en creatiever wordt? Die vraag staat centraal in het onderzoeksproject van HRM-hogeschooldocent Paul de Regt. Zo is binnen de opleiding HRM behoefte aan activerende werkvormen die studenten meer intrinsiek motiveert en hen ertoe brengt meer gebruik te maken van hun creativiteit en vermogen ideeën te ontwikkelen die geïnspireerd zijn op disciplines buiten het werkveld.
Projectleider
Paul de Regt, docentonderzoeker bij het lectoraat Change Management en docent bij de faculteit Management & Organisatie, opleiding HRM, p.deregt@hhs.nl.
Beoogde duur van het project
Het onderzoek naar theater en andere kunstvormen in het onderwijs loopt tot in ieder geval eind 2021.
Externe partners
Externe theatermakers, regisseurs, etc.
In de media
- https://lectoraatchangemanagement.nl/2020/09/22/mimesis-en-katharsis
- https://lectoraatchangemanagement.nl/2020/10/26/proctoring
- ‘In 2020 heeft De Regt zijn voorlopige bevindingen beschreven in een artikel voor het onlineblad HO-management waarin hij een lans breekt voor het gebruik van theater, romans of films te in het HBO-onderwijs. In het artikel laat hij tevens zien dat het werken met theater en aanverwante vormen van kunst openingen bieden om op een andere manier met toetsing om te gaan.’