Innovatief leren binnen een netwerk. Het klinkt velen die op een moderne manier kennis willen delen als muziek in de oren. Maar wat verstaan we eronder? En hoe zetten we zo’n leer- en innovatienetwerk op? Hoe krijg je vervolgens grip op de waardecreatie van innovatief leren in een netwerk? Het zijn vragen waarvoor het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling niet terugschrikt. Integendeel. Binnen het lectoraat en in samenwerking met The Hague Center for Teaching and Learning hebben onderzoekers het zogenoemde 4*4 PitStop-model voor pop-up professional networks ontwikkeld. Een model dat aanslaat onder de doelgroep.

Ondersteuning voor professionals

Met dit project willen zij professionals in het hoger onderwijs en hun werkveld – denk aan docenten, onderzoekers, programmacoördinatoren – ondersteunen om zelf een leer- en innovatienetwerk te starten.

Waardecreatie

Dat het model waarde toevoegt, hebben de teamleden bewezen tijdens een aantal door hen georganiseerde PitStops voor De Haagse Hogeschool en voor de Hogeschool Leiden. Ook hebben ze het model gepresenteerd en gedemonstreerd tijdens de EAPRIL-conferentie van november 2019 in Estland. Tijdens deze Europese netwerkconferentie voor praktijkgericht onderzoek naar innovatief leren namen 25 onderzoekers uit Europa deel aan een workshop over het faciliteren van leer- en innovatienetwerken. Steeds weer blijkt dat je met dit model een alledaagse werksituatie kunt veranderen in een krachtige en innovatieve leeromgeving.

Max Aangenendt