Vragen?

Introductie

Het Taalschakeltraject Leiden-Den Haag (TST) is voor statushouders die vanaf 1 januari 2022 inburgeren in Nederland.

De inburgering loopt via de gemeente waar je woont
Als je gaat inburgeren nodigt de gemeente je uit voor een gesprek. Je maakt een Leerbaarheidstoets (LBT). Daarna maakt de klantbegeleider van de gemeente samen met jou een persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP). Daarin staat wat je moet doen om in te burgeren en de afspraken voor jouw inburgeringsroute. Er zijn 3 inburgeringsroutes:

• de Z-route,
  • de B1-route en
  • de Onderwijsroute.

Heb je van de gemeente het advies Onderwijsroute hbo/wo gekregen?
Daarvoor kun je terecht bij het Taalschakeltraject (TST) Leiden-Den Haag van De Hogeschool Leiden, De Haagse Hogeschool en de Universiteit Leiden.

Dit zijn de aangesloten gemeenten:

• Den Haag
  • Rijswijk
  • Delft
  • Westland
  • Leidschendam-Voorburg
  • Wassenaar
  • Pijnacker-Nootdorp
  • Midden Delfland
  • Leiden
  • Leiderdorp
  • Oegstgeest
  • Zoeterwoude
  • Alphen aan den Rijn
  • Noordwijk
  • Katwijk
  • Hillegom, Lisse, Teylingen
  • Nieuwkoop
  • Kaag en Braasem
  • Voorschoten
  • Zoetermeer

Wat leer je tijdens het TST?
Tijdens het TST bereid je je voor op een vervolgopleiding in het hbo of wo.

Je leert Nederlands, Engels en vakken zoals Wiskunde, Geschiedenis en Natuurkunde, afhankelijk van het profiel dat je kiest. Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op je vervolgstudie, bieden we je maatwerk en persoonlijke begeleiding. Het is bedoeld om je een goede start te geven in Nederland. Om succesvol te studeren en daarna werk te doen dat bij je past. Met ons onderwijs dragen wij bij aan gelijke kansen voor iedereen, waar je ook geboren bent, welke achtergrond je ook hebt.

Inhoud van de studie

Wat ga je doen?

Beschrijving traject

Praktische info

Wat moet je verder nog weten?

Inschrijven en aanmelden

Ben je inburgeraar en kom je in aanmerking voor de Onderwijsroute hbo/wo?

Dan meldt de klantmanager van de gemeente waarin je woont jou aan. Je kunt jezelf dus niet rechtstreeks bij het TST aanmelden.

Individuele vragen over jouw specifieke situatie kun je met je klantmanager bespreken. Indien nodig, neemt je klantmanager contact op met TST Leiden-Den Haag.

Na aanmelding door je klantmanager, ontvang je automatisch een uitnodiging voor een startgesprek bij het TST Leiden-Den Haag.

Ben je vóór 1 januari 2022 inburgeringsplichtig geworden?

Dan kun je zelf bepalen waar je een inburgeringstraject wilt gaan volgen. In Den Haag/Leiden en omgeving zijn hiervoor diverse aanbieders.

Let wel: het Schakeljaar in de oude vorm bestaat niet meer, dus het is niet meer mogelijk om je daarvoor aan te melden, en het TST Leiden-Den Haag is alleen bedoeld voor nieuwe inburgeraars (van na 1 januari 2022