Het is 2050. De Haagse opent een campus op Mars. Op 17 maart gingen studenten, medewerkers en externe partners op ‘ruimtetijdreis’ tijdens de Future Day. Doel: brainstormen over de invulling van het Instellingsplan. “Bij de Haagse Hogeschool krijg je goed onderwijs in verbinding met ons onderzoek en de buitenwereld. Maar het kan en moet altijd beter. En deze ambities bepalen we met de hele school.’’

Het instellingsplan 2023-2028 gaat over de toekomst van De Haagse. Via design thinking is er gekozen voor een participatief proces waarmee iedereen die studeert of werkt in of met de Haagse en externe stakeholders mee kon denken. ‘’Dit instellingsplan wordt een kompas om aan de slag te gaan met de verdere ontwikkeling van het onderwijs en onderzoek van de Haagse. Want doel – hoogstaand onderwijs en onderzoek– is voor iedereen hetzelfde. Maar hoe je er komt, moeten we met elkaar bepalen. Met elkaar betekent ook met de buitenwereld. Daarom was het goed te zien dat iedereen op Mars was vertegenwoordigd. Nu is het zaak om de wegen bij elkaar te brengen en te gaan uitvoeren’’, aldus CvB-voorzitter Elisabeth Minneman

Hologrammen

Voor de gelegenheid is de entreehal van De Haagse omgetoverd tot een futuristische hal compleet met hologrammen, een raket en een openingsact met een imposant rode Marsfoto op de achtergrond. Een stewardess neemt de deelnemers mee de ruimte in. “Voor het verkennen van de toekomst van De Haagse verzamelen we nu nog onmogelijk lijkende ideeën. Daarom blijven we weg uit het hier en nu en de realiteit van vandaag en gaan we naar Mars”, vertelt projectleider Jerry Snellink. De bevindingen van de deelnemers, docenten, studenten en externe genodigden vormen input voor het projectteam van het Instellingsplan.

Hangmat

Als expeditieteam gaan programmacoördinator Mijke de Loor, managementassistent Deborah Spinabelli, lector Laurence Guérin en adviseur interne communicatie Janneke Platenkamp aan de slag.

“We zijn naar buiten gegaan om input op te halen. Hoe ziet de toekomst op Mars eruit?” Van de kapper, een langslopende ambtenaar en een verhuizer hoorde het viertal dat alles dan gerobotiseerd is. Voor de tentoonstelling in de Innovation Playground maakten zij een hangmat. “Onze conclusie: niemand hoeft meer te werken in 2050. Er is geen geld en alles draait om aandacht.

Onzeker

“Wat er ook gaat gebeuren, een ding staat vast: de enige zekerheid die we hebben is dat de toekomst onzeker is”, betoogt CvB-lid Rajash Rawal in gesprek met andere deelnemers. “Neem de pandemie. Op zo’n gebeurtenis kun je maar tot zekere hoogte anticiperen. Onzekerheid is normaal, onderdeel van het dagelijks leven. We moeten stoppen te denken dat onzekerheid slecht is. Het biedt kansen om te groeien en te innoveren.” Volgens het CvB-lid denken we te vaak in processen om problemen op te lossen, terwijl we moeten investeren in onze veerkracht en wendbaarheid om met die problemen om te gaan en ze op te lossen. “Laten we vooral het doel voor ogen houden, wetende dat meerdere wegen naar Rome leiden.”

Geen goed of fout

En die onzekere toekomst slaat ook op de manier waarop we onderwijs verzorgen. Rajash: “Onderwijs is altijd gericht op kennis, terwijl we ons beter kunnen richten op leren. Er is geen goed of fout. Natuurlijk 2 + 2 = 4, maar er zijn wel verschillende manieren om bij de uitkomst te komen. Geen pad is hetzelfde.” Wat het CvB-lid betreft richt De Haagse zich dan ook meer op individueel ervaringsgericht leren.