Wolken van eco-katoen met ledverlichting, productinformatie op een kledinghanger met mini-digiscreen en mannequins die de ruimte inzweven. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de creatieve concepten die studenten op 11 april aan negen retailers van NFR presenteerden.

Tijdens de peerfeedbacksessie waren de retailers aangenaam verrast door de creativiteit van de studenten, maar ook door de zorg en liefde waarmee de presentaties zijn gemaakt. Zo vonden retailers het prettig dat er sfeer werd gecreëerd door beeldtaal, zonder oordelend te zijn naar concrete producten of merken. De ideeën waren voornamelijk gefocust op de fysieke winkel, waarbij er specifiek werd ingezoomd op de etalages en klantreis in de winkel.

Gezonde discussies

Interessant is dat sommige concepten tegengestelde feedback kregen. Zo werd er bij de kledinghangers met digi-screens of de interactieve spiegel vooral naar (terechte) praktische belemmeringen gekeken: Hoe zorg je voor betrouwbare data? Of verwisseling van kleding? Ook vroeg een retailer zich af wat nog de waarde van de fysieke winkel is als klanten digitaal geholpen worden.

Anderen zien deze digitale oplossingen juist als de toekomst: kennis ontsluiten op de winkelvloer zonder dat je afhankelijk bent van de parate kennis van de medewerker. Het is mooi om te zien dat de creativiteit van de studenten de retailers aan het denken zet.

Enthousiaste reacties

Studenten gaven na de sessie aan heel blij te zijn met de timing en de inhoud van de feedback: “Door met retailers te praten krijgen we feedback en kritische vragen van de gebruiker zelf. Heel direct en ‘not sugar coated’. Nu kunnen we met focus verder werken aan toepasbare concepten waar ook draagvlak voor is.”

Over Next Fashion Retail

Het doel van Next Fashion Retail is het beschikbaar maken van praktische tools voor mkb multi-brand fashion retailers, om hun aanbod duurzame mode beter te verkopen. Want hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, vertaalt dit zich in de praktijk niet direct in de aankoop van meer duurzame kleding.