De minor ‘Reading Objects’ daagt studenten van de opleiding IT & Design uit om na te denken over hun ontwerpkeuzes. En de invloed daarvan op ons dagelijks leven. Het lectoraat Filosofie en Beroepspraktijk begeleidt de studenten tijdens deze minor. Ter gelegenheid van de intreerede van lector Chris Detweiler, vertelden studenten over hun ervaringen met de minor.

Wat hebben een gum of een sinaasappelnetje met filosofie te maken? In de minor ‘Reading objects’ onderzoeken studenten voorwerpen die we dagelijks gebruiken vanuit een filosofisch perspectief. Dat doen ze door niet door de ogen van de gebruiker naar het object te kijken, maar door de ogen van het voorwerp zelf. Zo leren ze op een andere manier te kijken naar ontwerpkeuzes die gemaakt zijn. En worden ze zich bewust van de invloed van hun eigen ontwerpkeuzes op ons dagelijks leven.

Kijk naar de ervaringen van studenten Linnea, Mihai en Gaëlle in de video ‘Reading Objects’.