Binnen het project Haags Ontmoeten van de Werkplaats Sociaal Domein Den Haag & Leiden is er contact tussen jong en oud. Eerstejaars studenten van de opleiding Social Work van De Haagse Hogeschool gaan in gesprek met ouderen op Haags Ontmoeten locaties. Zij volgen de onderwijsmodule ‘De vraag achter de vraag’, waarin ze leren kijken naar mensen en werken met mensen. Tijdens het project gaan ze in gesprek met de ouderen en maken ze op basis van die gesprekken portretten van hen. Tijdens dit project leren beide generaties elkaar beter kennen en dat levert mooie inzichten op.

Bijzondere gesprekken

Om de favoriete activiteit van één van de ouderen goed te begrijpen, vertaalde een student ‘sjoelen’ als: ‘Ow dat is dat swipen met van die schijfjes op een plank’. Het schooljaar 2020 /2021 mag dan uitdagend zijn geweest voor het project vanwege de corona-maatregelen. Er zijn alsnog inspirerende gesprekken gevoerd met sprekende portretten als resultaat.

Meer weten

Wil je meer informatie over het project Haags Ontmoeten? In de Haags Ontmoeten rapportage ‘Een ontmoeting tussen twee generaties’ lees je er meer over en zijn een aantal bijzondere portretten van ouderen, gemaakt door studenten, opgenomen.