Als witteboordencriminaliteit gefaciliteerd wordt door goed opgeleide professionals die de regels kennen: wat is er fout gegaan en wat moeten we dan anders doen? Het is niet het geval dat de professionals niet weten hoe zij een goede of juiste beslissing moet nemen. In de meeste gevallen weten ze wat ze moeten doen. Het probleem is dus meer dat er een kloof is tussen wat ze hebben geleerd, de kennis die ze hebben opgedaan en wat ze daadwerkelijk doen als ze het werkveld betreden. Hoe kunnen we deze leemte opvullen?

Dr. Abiola Makinwa is docent bij de opleiding International and European Law en richt zich in het bijzonder op anticorruptierecht en -beleid. Ze heeft een online lesmodule ontwikkeld voor studenten en professionals van elk niveau om hen integriteitsvaardigheden bij te brengen en zich bewust te worden van hun waarden en hiernaar te handelen.

De Integrity Digital Learning Module (IntegrityDLM) traint studenten om veerkrachtiger te worden tegen ethische druk. Compliance, integriteit en ethiek zijn niet voldoende om ook in uitvoering moreel het juiste te doen. En de lijn is dun tussen morele kennis en morele actie. Het is een morele spier die veelvuldige getraind moet worden. Door van tevoren antwoorden op ethische uitdagingen uit te denken, te ontwikkelen en te oefenen, met behulp van de IntegrityDLM, ontwikkelen studenten de competenties 'integriteitsbewustzijn' en 'integriteitsassertiviteit' om hen te helpen zich voor te bereiden op de ethische uitdagingen van het werkveld en het leven.

Spodlight

Een podcast vol korte, leerzame en inspirerende colleges door docenten en lectoren van De Haagse Hogeschool. Leer alles over slimmigheden in de natuur, blockchain, roddelen op de werkvloer, duurzame waardes in organisaties en ga zo maar door!

The Lighthouse - Podcast - Spodlight