Als eerste zwarte minister in meer dan 100 jaar vervult hij een voorbeeldfunctie voor de zwarte gemeenschap. Reden genoeg voor studentenvereniging Tribez om hem op De Haagse uit te nodigen. Afgelopen donderdag 24 februari sprak Franc Weerwind met studenten over zijn loopbaan. “Denk niet in kleur, geloof in jezelf.”

Weerwind is de eerste zwarte minister in meer dan honderd jaar. De vorige minister met Surinaamse wortels was admiraal George Abraham Ellis. Hij was in 1903 minister van marine. “De komst van een zwarte minister is inspirerend voor jonge mensen van kleur. Het laat zien dat het kan”, vertelt Hadiatou Barry, oud-voorzitter van studentenvereniging Tribez en gespreksleider tijdens het bezoek van Weerwind aan De Haagse.

Verre nazaat

Als verre nazaten van tot slaaf gemaakte voorouders uit West-Afrika kwamen de ouders van Weerwind eind jaren 50 vanuit Suriname naar Nederland. “Ze kwamen hiernaartoe om te studeren en hun carrière op te starten. Vol hoop kwamen zij aan in de haven van IJmuiden.” En 50 jaar later was dat precies de plek waar Weerwind zijn bestuurscarriėre begon als eerste zwarte burgemeester.

Strafcorvee

Heeft de minister veel obstakels gehad in zijn carrière vanwege zijn afkomst, wil een van de aanwezige studenten weten. “Ik heb een lange weg afgelegd. Als puber werd ik geweigerd bij de discotheek vanwege mijn huidskleur. In militaire dienst kreeg juist ik altijd strafcorvee. Maar ik bleef geloven in mijzelf. Ik weet dat ik zwart ben en ik ben er trots op.”

Slavernijverleden

Dat betekent volgens de kersverse minister niet dat je je ogen moet sluiten voor het koloniaal verleden. “Ik maak me hard voor het slavernijmuseum in Nederland. En ik zit op de lijn dat er excuses gemaakt moeten worden voor het slavernijverleden. Tegelijkertijd moet je altijd de dialoog zoeken.  Dat is de brug voor alle moeilijkheden. Ik zoek altijd naar coalities en geloof in de toekomst. Een toekomst waarin we niet meer naar kleur kijken, maar naar de persoon. Ieder mens is gelijkwaardig.”

Geef nooit op!

Het kostte Weerwind 17 jaar om tot de top te komen. Na zijn studie Bestuurskunde bekleedde hij een scala aan ambtelijke functie om uiteindelijk de eerste zwarte burgemeester van Almere te worden. “Geef nooit op”, houdt de minister de studenten voor.
“Zoek je steunpilaar, durf kwetsbaar te zijn, en koester iedere mijlpaal die je haalt. Het systeem maakt het soms onmogelijk om al je talenten te gebruiken. Volg daarom onderwijs om zoveel mogelijk je kans te vergroten. En bovenal: geloof in jezelf!”

Tribez

Studentenvereniging Tribez is een in Den Haag gevestigde studentenvereniging met de ambitie om studenten van het Afrikaanse continent en zijn diaspora te empoweren en op te leiden. “En daarvoor is een inspirerende ontmoeting als met deze inspirerende minister belangrijk”, aldus hoofd pr-zaken Steven Dias Pires. En daar sluit Hadiatou zich bij aan: “Je kunt niet dromen om iets te worden wat je niet eerder gezien hebt.”