Eerstejaars Elektrotechniek is ze. Elif Erkan dacht eerst aan een studie natuurkunde of de lerarenopleiding, maar schreef zich last-minute in voor de opleiding Elektrotechniek aan De Haagse Hogeschool. ‘Het leek me opeens wel leuk om te leren hoe al die apparaten die je elke dag gebruikt in elkaar zitten en werken. Vooral de innovatieve kant van elektrotechniek vind ik tof. Producten verduurzamen. Impact maken.’

Robotwagentje programmeren

Het eerste project waar Elif mee te maken kreeg, was het audioschakelingproject. ‘We moesten een boxje maken’, verduidelijkt ze. Mooi hoefde het niet te zijn, maar het moest wel geluid versterken. Bij het tweede project in jaar 1 gaat het om een robotwagentje. De groepjes moeten dat zo zien te programmeren dat het uit zichzelf gaat rijden en dingen ontwijkt die in de weg staan. Elif: ‘Uiteindelijk moet hij tikkertje kunnen spelen met andere robotwagens. Dat hij ‘m aantikt en dan weer wegrijdt.’

Wiskunde kwestie van bijhouden

Bij het project is de opzet van de opleiding duidelijk: de theorie pas je toe in het project. Elif: ‘Vooral bij het tweede project was dat heel duidelijk. Je moest dat wagentje in elkaar zetten, de draadjes verbinden met de chip, en voor het programmeerwerk hadden we steeds meer kennis van C nodig.’ Iets anders wat tijdens de hele opleiding en bij alle vakken terugkomt, is wiskunde. Elif: ‘De opleiding staat bekend als moeilijk en dat komt vooral door al die wiskunde. Dat moet je dus goed bijhouden, dan is het prima te doen.’

Vriendelijke mensen

Dat ze dit jaar de enige vrouwelijke student bij de opleiding Elektrotechniek aan De Haagse Hogeschool in Delft is, was echt wel even wennen. Maar de opleiding was te leuk om ermee te stoppen, dus besloot ze haar medestudenten te leren kennen. Nu weet ze: die mannen zijn misschien te koppig om toe te geven dat ze iets niet snappen, maar je kunt er prima vrienden mee zijn. Het helpt dat iedereen dezelfde passie heeft en dat de sfeer bij de opleiding goed is.

Misschien voor de klas

Elif ziet het nog steeds wel zitten om later voor de klas te staan, dus wie weet maakt ze die stap later nog. Door in jaar 4 te kiezen voor de minor ‘Ingenieur & Docent’ bijvoorbeeld. De vraag is dan wel of ze wiskunde of natuurkunde zou willen geven. Ach, dat is van later zorg. Eerst dat robotwagentje zover krijgen dat het tikkertje kan doen en nog wat toetsen maken. Dan is het vakantie en zit jaar 1 er alweer op.

''Het lijkt me leuk om iets voor elkaar te krijgen waar veel mensen iets aan hebben''

Nu al heeft ze zin om tijdens het project van jaar 2 een windmolenpark te gaan ontwerpen. Lekker groot, daar houdt ze van, al heeft ze dit jaar geleerd dat ze ook met kleinere dingen het verschil kan maken. Stel dat iedereen een mobiel heeft met een accu die dagenlang meegaat. Ze wil in ieder geval iets doen waar veel mensen iets aan hebben, of dat nou in de energiesector of op een ander vlak is. En ze ziet oprecht niet in waarom andere vrouwen dat niet zouden willen.