De genomineerden voor de Food Boost Challenge 2022 zijn bekend gemaakt. De jury heeft uit 25 innovatieve en inspirerende innovaties tien genomineerden geselecteerd. Zij werden afgelopen vrijdag gepresenteerd tijdens de matching en co-creatiedag van de challenge bij Van Gelder Groenten & Fruit. Vijf teams met hbo studenten en vijf teams met wo studenten gaan met hun ideeën de challenge aan om jongeren van 12 tot 20 jaar te verleiden tot het eten van meer groente- en fruit(producten).

Deze innovaties gaan jongeren verleiden tot het eten van meer groente- en fruit(producten)

Een actueel thema waar ook vanuit Den Haag en in de steden het hoofd over wordt gebogen. Want hoe zorgen we samen voor een omgeving waar gezonde voeding bereikbaar is voor iedereen en verkozen wordt boven het overdadige ongezonde aanbod?

Samen met de initiatiefnemers Medical Delta Living Lab VIT for LifeHortiHeroesFoodvalley NL en De Haagse Hogeschool én de 34 betrokken partners werken de teams aan een prototype, dat op 24 mei tijdens het pitch-event op een nationaal podium gepresenteerd wordt.

De teams konden ideeën inzenden in diverse categorieën: products, hotspots, technologie en routes to market. Alle vier deze categorieën zijn gerepresenteerd in de tien nominaties en beoordeeld op innovativiteit, potentiële impact, ambitie en team:

• Een educatieve social app die ondersteuning biedt voor een betere mentale en fysieke gezondheid
  • Een online programma waar gezonde recepten, events en nieuwe producten samenkomen
  • Slim aanbod van groente en fruit in eigen koelkast
  • Een hippe automaat met gezonde snack varianten
  • Hybride vlees met plantaardige substituten
  • Een gezonde variant op koekjes
  • Aantrekkelijke groentesnack
  • Snel en lekker aanbod van verse groente en fruit op hotspots voor jongeren
  • Verse lekkere smoothies op slim gekozen locaties
  • Een jaarlijkse challenge die het eten van groente en fruit aantrekkelijk maakt

'Heel gaaf om te zien dat ervaren en jonge voedsel vernieuwers echt samen aan de slag gaan om de concepten verder te brengen en heel uniek dat ook de doelgroep (vanuit Lentiz MBO) vertegenwoordigd was om de impact te vergroten' - Puck van Holsteijn, namens de initiatiefnemers van de Food Boost Challenge.

Matchmaking en co-creatie

Op 18 maart werden de genomineerden officieel gepresenteerd aan de 34 betrokken partners, van retail, producenten tot banken en investeerders. Tijdens de pitches waren alle ogen gericht op het podium en de ideeën werden met luid applaus ontvangen. Direct hierna konden de partners aangeven met welke studenten zij wilden ‘speeddaten’. In deze speeddates maakten de partners verder kennis met de concepten van de studenten en presenteerden zij zichzelf. Partners en studententeams werden aan elkaar gekoppeld en gingen in de middag hun ideeën toetsen bij vertegenwoordigers van de doelgroep, scholieren van MBO Lentiz. Middels deze validatie en co-creatie zetten de consortia van studenten en teams de komende maanden de volgende stappen richting het ontwikkelen en testen van hun prototype en het maken van een heldere pitch voor de finale.

‘Enorm waardevolle dag met nieuwe inzichten, relevant netwerk. Zin om aan de slag te gaan om onze aannames en ideeën bij de jongeren te testen’ - deelnemer Food Boost Challenge

Met open vizier de strijd aangaan

De strijd is nog niet gestreden. De tien genomineerde presenteren hun innovatie op 24 mei tijdens het ‘pitch-event’ op een nationaal podium. De vakjury zal vervolgens de winnaars kiezen. Dit zal voor de studenten een belangrijke dag worden, want de winnaars kunnen zich verheugen op:

• € 5.000,- prijzengeld voor de winnaars
  • € 500,- prijzengeld voor de publiekswinnaars
  • Twee retour vliegtickets met 4 overnachtingen naar Kentucky (VS) om het idee dat potentieel het best aansluit op de Amerikaanse markt daar deze zomer te presenteren en te valideren, aangeboden door partner AppHarvest
  • Nationale media exposure tijdens de finale op 24 mei 2022
  • Kans om hun idee te presenteren tijdens Floriade Expo 2022

Gezonde toekomst keihard nodig

Waarom deze challenge? Simpelweg omdat het keihard nodig is voor een gezonde toekomst! Uit onderzoek blijkt dat 17% van de jongeren kampt met overgewicht. Deze groep krijgt structureel te weinig groente- en fruit(producten) binnen, terwijl hun vitaminen juist beschermen tegen ziektes. Ook in Den Haag staat gezonde voeding hoog op de agenda en worden er stappen gezet in het terugdringen van het aantal fastfood ketens in steden.

De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for LifeHortiHeroes en Foodvalley NL waarbij De Haagse Hogeschool een belangrijke bijdrage levert als kennis- en onderzoekspartner. Samen met 34 toonaangevende bedrijven, startups, NGO’s en onderwijsinstellingen hebben zijn de krachten gebundeld en worden studenten uitgedaagd om een innovatief idee uit te werken.