Toenemende migratie van vluchtelingen en een stijgend tekort aan docenten legt extra druk op het onderwijs. Hoe gaan we, juist in deze uitdagende tijd, om met kansengelijkheid in het onderwijs? Met dit thema opende het Haagse onderwijsveld, georganiseerd door de gemeente Den Haag, afgelopen donderdag 15 september op De Haagse Hogeschool het Haagse Onderwijsjaar.

“Het gezamenlijk doel uit de Haagse Onderwijsagenda luidt: kiezen voor kansen. Als je voor het onderwijs werkt, dan kies je voor kansen. Het ontwikkelen van talent, het beste uit jezelf halen. Ook bij De Haagse is dat het grote thema waar we ons de komende jaren op richten. Met het instellingsplan ‘Onderzoekend leren heeft impact’ zetten we ons de komende jaren strategisch in om kansen te creëren in het onderwijs”, aldus voorzitter van het College van Bestuur van De Haagse Hogeschool Elisabeth Minneman

Kansenongelijkheid

Op de hoofdvestiging van De Haagse openden de kinderopvang, het basisonderwijs, middelbaar onderwijs en hoger onderwijs samen het nieuwe schoolseizoen. Keynote speaker Monaïm Benrida, programmamanager Gelijke Kansen bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, ging dieper in op de impact van kansenongelijkheid op de ontwikkeling van een kind. Wat is de rol van docent en van de ouder? En vooral: hoe kunnen we het beter doen?

Meerdeling

“Den Haag telt maar liefst 181 nationaliteiten. Meer dan een kwart van onze inwoners heeft een migratieachtergrond. Er is geen tweedeling, maar een meerdeling in onze maatschappij en dat zorgt voor kansenongelijkheid. En dat heeft weer invloed op sociale cohesie en een eerlijke arbeidsmarkt. De tijd is dan ook meer dan rijp om kansenongelijkheid in het onderwijs in de volle breedte aan te pakken. Dat is mijn missie en mijn pleidooi vandaag”, aldus Monaïm.

Haagse Onderwijsprijs

Dat er in onzekere tijden ook mooie initiatieven ontstaan wordt, volgens jurylid en wethouder Hilbert Bredemeijer (Onderwijs, Sport en Buitenruimte), prachtig geïllustreerd met de winnaar of beter winnaars van de Haagse Onderwijsprijs dit jaar. Maar liefst 16 scholen in Den Haag mogen zich dit jaar winnaar noemen dankzij hun gezamenlijke inzet om onderwijs voor Oekraïense vluchtelingen mogelijk te maken.

Hartverscheurend

“Als je de enorme dankbaarheid en tegelijkertijd het verdriet ziet in de ogen van deze kinderen, dan is dat hartverscheurend. Het is ongelofelijk belangrijk en mogelijk gemaakt door de grote mate van flexibiliteit en veerkracht van de scholen. Dat is kiezen voor kansen en prachtig om te zien”, aldus de wethouder.