Misschien komt je kaasschaaf of pizzaplank er wel vandaan. Domino Bosland, derdejaarsstudent Industrieel Product Ontwerpen (IPO) loopt stage bij Boska. Het bedrijf is 125 jaar geleden begonnen om allerlei producten voor kaas te ontwerpen en produceren. Nu richt het zich ook op chocola, pizza en meat & veggie. Domino zet alles op alles om te zorgen dat haar ontwerp voor weer een andere ‘foodgroup’ na de zomer in productie genomen kan worden. Waar ze precies aan werkt, dát kan ze nog niet zeggen.

Stage lopen is echt aan het werk zijn

Tijdens haar stage van twintig weken is Domino gekoppeld aan ontwerper Frank, die ook haar bedrijfsbegeleider is. Frank richt zich op de nieuwe foodgroups en Domino dus ook. En dan gaat het niet om het eten zelf maar om allerlei gebruiksproducten die daarbij handig zijn. Van chocoladefondueset tot pizzarollers. Stage lopen betekent voor Domino zeker niet dat ze alleen kijkt naar wat Frank doet. Het is eerder andersom. Domino is lekker aan het werk en Frank kijkt af en toe over haar schouder mee. Zij mailt net zo goed met collega’s in China en de VS.

CEO enthousiast over presentatie

Voor het nieuwe product – waar ze dus nog niets over mag zeggen – deed ze alles zelf. Ze begon met onderzoek, maakte vervolgens ideeschetsen en werkte die uit tot een concept. Dat presenteerde ze aan de CEO. Die was onder de indruk van het niveau van de presentatie en enthousiast over het ontwerp. Een inspirerende brainstormsessie volgde. Domino: “Dat heeft een boost van energie gegeven. Iedereen had meteen zin om er mee verder te gaan. Ik word sowieso geaccepteerd als zijnde een collega en niet een student. Dat is wel heel fijn om te merken.”

Inspiratie opgedaan voor minor

Domino werkt ook mee aan een grotere uitvoering van de ‘pizzabaker mini’, een oventje om pizza’s mee te maken op de barbecue. Tussendoor doet ze kleine klusjes. “Dan is er een plankje dat groter moet. Of er gaat iets mis bij de productie, dan pas ik de tekening aan.” Daarnaast verdiept ze zich in klachten over verpakkingen. Als een bepaald product telkens kapot aankomt, is het karton van de verpakking misschien te dun. Hier analyseren ze het probleem en dan brieft Domino een en ander door naar China, want de collega’s daar hebben meer verstand van de machines en de productie. Dit onderdeel van haar stage heeft ertoe geleid dat ze volgend jaar een minor over verpakkingen gaat doen.

Doorpakken in de vakantie

Zo zie je maar dat een stage altijd meer oplevert dan een leuke tijd  en een heleboel praktijkervaring. De stage kwam ook qua corona op het juiste moment. Na een jaar thuiszitten was Domino er wel aan toe om vaker mensen te zien. Over twee weken zit de stage erop, maar Domino heeft het aanbod gekregen om in de vakantie door te werken aan ‘haar’ product. Dan kunnen haar collega’s de productie daarna in gang zetten. “Dus ik kan nog even lekker doorpakken. Misschien kan ik dan ook dat uitgestelde bedrijfsfeestje nog meemaken, want dat schijnt heel gezellig te zijn.”

Alle stapjes van het ontwerpproces meemaken

Tijdens haar stage maakt Domino alle stappen van het ontwerpproces mee: van analyse tot idee, van concept tot definitief ontwerp, en uiteindelijk productie. Dat maakt deze stageplek extra leuk. Ze kent de stapjes natuurlijk van de projecten bij IPO, alleen gaat er in de praktijk meer tijd overheen dan tien weken. In het echt lopen er immers altijd meerdere projecten naast elkaar. Tijdens de opleiding heeft het accent meer gelegen op werken met kunststof, terwijl er op haar stageplek bewust andere materialen gebruikt worden. Daar maakt ze nu dus ook uitgebreid kennis mee.

Idee kan werkelijkheid worden

De afstudeerstage in jaar vier wil Domino gebruiken om te ervaren hoe het is om ergens anders te werken, maar nu lijkt het erop dat ze later bij een bedrijf als Boska terecht wil komen. “De supergezellige sfeer en de manier van werken hier bevallen me zo goed. Je mag je eigen mening hebben. Als je iets goed weet te onderbouwen, wordt het werkelijkheid. En dat vind ik wel heel vet, dat dat echt kan gebeuren.”

Lees meer over de opleiding Industrieel Product Ontwerpen op De Haagse Hogeschool.