Huid- en oedeemtherapeuten kunnen in aanraking komen met diverse (chronische) wonden. Door gebrek aan patiënten in het onderwijs, leren en oefenen de studenten normaliter aan de hand van een papieren casus op elkaars gezonde ledematen of op een fantoom. Je kunt je voorstellen dat deze situatie ervoor zorgt dat studenten niet optimaal voorbereid worden op de beroepspraktijk. Daarom hebben studenten van de opleiding Huidtherapie geoefend met wondzorg op een gesimuleerde wond, met de klinische kenmerken uit de beroepspraktijk!

Het lijkt net echt: studenten van de opleiding allround grimeur van het ROC hebben vandaag wonden gesimuleerd bij studenten Huidtherapie. Dit gebeurde tijdens een vaardigheidsles van het differentiatievak wond van de opleiding Huidtherapie. In dit vak van 10 weken verdiepen en verbreden de studenten hun kennis en vaardigheden met betrekking tot wondzorg.

Na het huidtherapeutisch onderzoek gingen de studenten de wonden reinigen en verzorgen. Ze vonden het niet alleen erg leuk en realistisch om met gesimuleerde wonden te oefenen, maar ook erg waardevol. Ineens zit er nog een heel mens aan die wond vast. Daar moet je rekening mee houden met de patiënt installeren, het spoelen van de wond, maar ook het communiceren met de patiënt. Het was een leerzame les, die voor herhaling vatbaar is.