Ga uit van je passie. Daarmee maak je het verschil

Als eerstejaars kun je best onzeker zijn. Wat ga je doen met je opleiding? Leidt die tot de baan die bij je past? Jaouad Khamkhami had dezelfde vragen toen hij voor het eerst De Haagse Hogeschool binnenliep. Nu is hij algemeen directeur van Particibaan. Aan alle studenten zegt hij: “Geloof in jezelf. Ga uit van je passie. Daarmee maak je het verschil.”

Jaouad Khamkham Meeting

Jaouad wist al snel dat hij het verschil wilde maken voor veel mensen. “Ik gaf bijles aan leerlingen met achterstanden op school. Ik stond soms op een basisschool voor de klas. Ik wilde mensen met een rugzakje vooruit helpen.” Toch koos hij niet voor de Pabo maar voor Bestuurskunde/Overheidsmanagement. “Ik werd getriggerd door de combinatie van maatschappelijke en politieke aspecten in deze opleiding. Ik wilde van betekenis zijn voor de maatschappij én in de politiek. Van mijn keuze heb ik geen moment spijt gehad. De Haagse is een open en sfeervolle hogeschool.”

Opgegroeid in Schilderswijk

“Ik wil graag dingen weten. Hoe ontstaat beleid bijvoorbeeld. Wat kun je ermee doen? Op De Haagse kreeg ik alle ruimte om mij daarmee bezig te houden. Omdat ik mijn eerste jaar cum laude afsloot, kon ik overdag op de hogeschool mijn bachelor doen en ’s avonds mijn premaster op de Universiteit Leiden. Ik heb ze beide tegelijkertijd afgerond.”

Dat klinkt alsof het hem makkelijk afging. Maar zijn weg naar de hogeschool was verre van makkelijk. “Ik ben opgegroeid in de Schilderswijk. Vroeger heette dat een achterstandswijk, nu een krachtwijk. Je hebt daar een eenzijdig netwerk. Geen rolmodellen aan wie je je op kunt trekken.”

‘Zelf heb ik op de middelbare school mijn achterstand ingehaald’

“Van veel kinderen met wie ik op de basisschool zat, is weinig terechtgekomen. Ze konden niet uit hun achterstandspositie komen. Zelf is mij dat op de middelbare school wél gelukt. Ook dan gaat het niet vanzelf, omdat je geen rolmodellen hebt. Gelukkig hebben jongeren in een krachtwijk nu altijd wel een broer, zus, oom of neef die een hbo- of universitaire opleiding heeft gevolgd. Maar nog steeds vind je daar relatief veel mensen die al jaren werkloos zijn. Verborgen talenten die niet worden gebruikt.”

Jaouad Khamkhami Gesprek

E-mail aan secretaris-generaal

Tijdens zijn studie deed Jaouad er alles aan om medestudenten aan de zijlijn verder te helpen. Door in de academieraad van de faculteit Bestuur, Recht en Veiligheid te gaan. Door lid te worden van het college van beroep. Hij merkte toen dat De Haagse al best rekening hield met verschillende doelgroepen. “Maar als student zelf moest je óók aan de bak. Je kon verder komen door out of the box te denken. Studenten zoals ik met een on-Nederlandse naam konden moeilijker een stageplek vinden. De hogeschool kon daar weinig in betekenen. Ik heb toen een e-mail geschreven naar de secretaris-generaal van het ministerie van Binnenlandse Zaken, waarin ik mijn situatie uitlegde. Een dag daarop werd ik uitgenodigd voor een gesprek en binnen een week kon ik als stagiair aan de slag.”

Kandidaat-lid Eerste Kamer

Nu is Jaouad al acht jaar algemeen directeur van Particibaan: een organisatie die mensen aan de zijlijn perspectief geeft op werk. ‘Wij geloven in een samenleving waarin iedereen meedoet’ staat er op de website. Hoe was zijn ontwikkeling van De Haagse via Binnenlandse Zaken naar Particibaan?

‘Hoeveel politici kennen de kwetsbare mensen over wie zij debatteren?’

“Na mijn afstuderen werd ik projectleider bij Binnenlandse Zaken. Leuk werk. Maar ik hielp daar mensen die zonder mij ook wel verder zouden komen. In die tijd werd ik kandidaat-lid van de Eerste Kamer voor de PvdA. Toen dacht ik: hoeveel politici kennen de kwetsbare mensen over wie zij debatteren? Om daar zelf aan te kunnen voldoen, ben ik van baan veranderd. Als zzp’er in werkbemiddeling ontdekte ik dat het ook voor sociale re-integratiebureaus lang niet eenvoudig was om op te komen voor de mensen met een achterstand. Wij hebben in Nederland écht een complexe sociale wetgeving. Ik besloot toen zelf een platform te ontwikkelen om mensen naar een baan te begeleiden die zonder hulp niet verder komen. Dat was het begin van Particibaan.”

Intensieve begeleiding

Particibaan geeft mensen perspectief op een baan na een intensieve begeleiding. “Als je drie maanden thuis zit, heb je al een afstand tot de arbeidsmarkt. Als je tien jaar lang van een uitkering leeft, is die afstand enorm geworden. We leren deze mensen werknemersvaardigheden. Hoe zorg je dat je op tijd op je werk komt? Hoeveel uren ga je werken? Direct fulltime beginnen, is vragen om een mislukking. We trainen mensen in een simulatieruimte in ons arbeidsontwikkelcentrum. We geven ze taaltrainingen on the job en praktijkopleidingen. Zo maken we ze klaar voor de arbeidsmarkt en kunnen we hun op termijn een baangarantie geven. Veel mensen hebben we aan werk geholpen die lange tijd aan de zijlijn hebben gestaan.”

Nog één keer De Haagse

Intussen ligt zijn afstuderen tien jaar achter hem. Heeft hij nog steeds veel aan zijn tijd op De Haagse? “Absoluut. Daar was aandacht voor strategisch denken. Voor beleidsontwikkeling. Voor zelfreflectie. Allemaal dingen waar ik in mijn werk nog steeds profijt van heb. Dat geldt ook voor wat ik naast mijn studie deed: de academieraad en de commissie van beroep. Ik leerde om met meerdere brillen op naar de praktijk te kijken. Daar doe ik nog steeds mijn voordeel mee.”