Camiel houdt ervan om zijn agenda gevuld te houden. Anders gaat hij maar onzinnige dingen zitten doen waar hij achteraf spijt van heeft. Deze student Elektrotechniek stapte over van de TU naar De Haagse Hogeschool en is nu hard op weg om zijn studie in drieënhalf jaar af te ronden. Aangezien het puzzelen tijdens een programmeerpracticum hem telkens weer enthousiast maakte, zocht hij een stage waarbij hij zich op software kon richten. Dat is gelukt. Camiel maakt nu een programma voor een microcontroller in een lantaarnpaal.

Computer ter grootte van vijftigcentmuntje

Een microcontroller is een computertje dat elektronische apparatuur bestuurt. Met de nadruk op -tje, want groter dan een vijftigcentmuntje is de chip niet. Camiel: “Ik ga verder met een lantaarnpaal die iemand eerder al had gemaakt en die maar een beetje in de kast lag. Er zit een controller met een bluetoothmodule in gesoldeerd. Een specifiek doel was daar niet voor. Nu wel. Ik ga ervoor zorgen dat die lamp aangaat als er iemand met een telefoon in de buurt is en weer uitgaat als die telefoon op afstand is. Vergelijkbaar met de coronamelder-app die bijhoudt wie er in de buurt is en hoe dichtbij die persoon is.

Lampen die aan- en uitgaan

Het idee van lampen die aan- en uitgaan kennen we natuurlijk al. Loop je ’s avonds door een straat, dan floepen er steevast lampen naast voordeuren aan. Camiel: “Ook dat is een energiezuinige manier om het gevoel van veiligheid te vergroten. Die lampen hebben een bewegingssensor. Je kunt je afvragen wat wenselijker is hoor. Mensen met kwade bedoelingen kunnen hun bluetooth immers uitzetten. Maar daar denk ik voorlopig niet over na. Ik heb als opdracht een bluetoothcontroller te programmeren die iemand anders heeft gekozen. En juist dat werken binnen gegeven beperkingen is heel leerzaam.”

Of het Camiel gaat lukken om goedwerkende software achter te laten, is lastig te voorspellen. “Ik zit in mijn tweede week en ik ben nog in de opstartfase. Misschien zit alles mee en heb ik het in drie weken afgerond, maar voor hetzelfde geld heb ik na die elf weken iets wat net-aan werkt. Ik heb nog nooit met bluetooth gewerkt, op school werken we met andere microcontrollers. Dat zijn best veel nieuwe toepassingen. Gelukkig kan ik terugvallen op de expertise van collega’s.”

Duurzaamheidsplek Green Village

Mocht je je nou afgevraagd hebben hoe die lantaarnpaal in de kast van stagebedrijf DC Opportunities terechtkwam: die kwam van Green Village. Dat is een plek op de campus van de TU waar innovaties op het gebied van duurzaamheid getest worden. Iedereen die een leuk idee heeft om een huis duurzamer te maken, kan het daar uitproberen. Denk aan warmteterugwinning van je douchewater bijvoorbeeld. Zo was er ook ooit een project om oude straatverlichting om te bouwen tot energiezuinige ledlampen op gelijkstroom. Vandaar.

Het lijkt erop dat de lantaarnpaal die de afgelopen tijd veroordeeld was tot een onopvallende plek op een kantoor binnenkort aan een nieuw leven begint. Terug naar Green Village met een nieuwe taak: licht geven op die momenten dat het nodig is. En Camiel? Die maakt zijn hbo-opleiding even af en gaat dan ook terug naar die plek waar hij na het vwo kennismaakte met de elektrotechniek: de TU Delft. Nu voor een master Embedded Systems.

Droom jij ervan later écht een verschil te maken? En wil je tijdens je opleiding al slimme oplossingen verzinnen? Lees meer over de opleiding Elektrotechniek aan De Haagse Hogeschool.