Diane van Es (22), vierdejaarsstudent Sportkunde, liep eind mei de olympische limiet op de 5000 meter. Ze kwam tot een tijd van 15.07.52, ruim onder de limiet van Tokio van 15.10.00. Dat betekent dat Diane deze zomer deel mag nemen aan de Olympische Spelen. In dit artikel vertelt Diane over haar succes, haar aankomende uitdagingen en hoe ze topsport combineert met studeren.

Olympische Spelen

Allereerst van harte gefeliciteerd met het behalen van je olympische limiet op de 5.000 meter! Had je verwacht om de olympisch limiet te lopen op de 5.000 meter?

Ik had het wel een beetje verwacht. Het was mijn doel van die wedstrijd om een poging te doen om de olympische limiet te behalen. Doordat het op de training heel goed ging, wist ik wel dat het erin zat. Toch is het een grote verrassing omdat ik het tijdens de race even moest laten lopen, waardoor het een zware slotronde werd.

Nu je de olympische limiet hebt bereikt mag je dus naar de Olympische Spelen, naar Tokio, hoe bereid je je daar op voor?

Er zijn tussendoor nog een aantal andere toernooien waar ik heen ga, waaronder het Europees Kampioenschap teams in Roemenië, het Nationaal Kampioenschap en het Europees Kampioenschap voor onder 23 jaar. Qua verdere voorbereiding wil ik mijn fitheid behouden en de laatste weken toewerken naar de Olympische Spelen.

Vind je het spannend om deel te nemen aan de Olympische Spelen?

De Spelen is wel heel anders dan de andere kampioenschappen waar ik aan deelneem, want je wil optimaal presteren. Dat wil je iedere wedstrijd, maar dat is wel het moment dat je het moet laten zien. Dat brengt wel spanning met zich mee.

Combineren studeren en topsport

Je bent naast topsporter ook student aan de opleiding Sportkunde. Hoe combineer je studeren met topsport?

Aan het begin van de opleiding was dat vrij gemakkelijk. De laatste tijd is het wel wat lastiger, omdat ik een paar dagen in de week in Arnhem train. Daardoor moet ik goed plannen wanneer ik tijd heb voor school. Mijn prioriteit heeft altijd wel bij het lopen gelegen. De tijd die ik over heb van het sporten, besteed ik aan school. Het is af en toe wel een uitdaging, maar het gaat tot nu toe wel oké. Digitaal onderwijs was voor mij wel een voordeel, omdat ik daardoor niet te veel naar school hoefde.
Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek. Bij Rotterdam Topsport doe ik onderzoek naar Talentherkenning bij turners. Ik weet nog niet of ik begin volgend jaar afstudeer of dit jaar nog red. Ik denk dat ik wel iets vertraging op loop, ook met de aankomende toernooien.

Heb je tips voor medestudenten om studie te combineren met iets anders, zoals topsport?

Sporten combineren met studeren is natuurlijk lastig. Mijn tip is om je reistijd zoveel mogelijk voor je studie te gebruiken. Dat is wat ik zelf prettig vind. Daarbij denk ik dat het belangrijk is om niet teveel te stressen om je studie.  Dat heeft namelijk ook weer een reactie op je sportprestatie. Dus liever iets langer over je studie doen zodat je sporten en studeren goed kunt combineren in plaats van dat je je studie helemaal moet laten vallen of dat je sport eronder lijdt.