Vanwege de stijgende besmettingsaantallen en ziekenhuisopnames heeft het demissionaire kabinet tijdens de persconferentie van dinsdag 2 november weer enkele nieuwe maatregelen afgekondigd. Graag brengen we je op de hoogte welke impact dit op onze hogeschool heeft.

Fysiek onderwijs gaat door

Allereerst zijn we blij te kunnen melden dat het fysieke onderwijs op de locaties van De Haagse gewoon door kan blijven gaan. Toch zijn er enkele maatregelen die ook binnen onze hogeschool per 6 november aangescherpt gaan worden.

Mondkapjes weer verplicht

Het dragen van mondkapjes is vanaf 6 november weer verplicht. Je draagt een mondkapje als je je verplaatst door de gebouwen van De Haagse Hogeschool (bijvoorbeeld bij het binnenkomen van de hogeschool, in de gangen, in de kantines of bij het binnengaan en verlaten van lokalen), of als je langere tijd verblijft in een verplaatsingsruimte (bijvoorbeeld als je wacht op de lift of als je in een wachtrij staat). Als de plaats van bestemming is bereikt, kan het mondkapje worden afgezet. Wie tijdens het onderwijs graag ook een mondkapje wil blijven dragen, blijft daarin vrij. Mondkapjes voor contactberoepen zijn verplicht; voor onze opleidingen die hiertoe opleiden zal dat in de praktijkvakken ook gelden.

Ben jij je mondkapje vergeten op te zetten of zie je iemand die dit is vergeten? Help elkaar eraan herinneren, reageer respectvol en zet alsnog je mondkapje op. Als je je mondkapje bent vergeten, kun je er één ophalen bij de receptie van het gebouw.

Blijf thuis bij lichte (verkoudheids)klachten

Ook bij lichte (verkoudheids)klachten kun je anderen besmetten met het coronavirus. Daarom verzoeken we je met klem om bij klachten thuis te blijven en je direct te laten testen bij de GGD. Blijf thuis tot je de testuitslag weet. Is de uitslag positief, geef dit dan direct door aan jouw contacten; zo kunnen zij zelf maatregelen nemen (zoals preventief in quarantaine gaan). Vergeet daarbij niet ook jouw opleiding of leidinggevende te informeren, zodat zij jouw (mede)studenten en docenten en/of medewerkers kunnen informeren.

Neem de basisregels in acht

We snappen, na een lange periode van weinig contact, de behoefte om elkaar weer de hand te schudden, gedag te zoenen of een knuffel te geven als je elkaar weer tegenkomt binnen onze hogeschool. Toch verzoeken we eenieder om de basismaatregelen in acht te blijven nemen, om te voorkomen dat de besmettingen binnen onze hogeschool ook blijven toenemen:

• Blijf thuis bij klachten en laat je testen bij de GGD (ook als je al gevaccineerd bent)
  • Houd afstand waar mogelijk en geef elkaar de ruimte
  • Was vaak en goed je handen
  • Hoest en nies in je elleboog
  • Schud geen handen

Blijf jezelf testen, juist nu!

Ook het twee keer per week doen van een zelftest blijft voorlopig nog gelden. Het maakt hierbij niet uit of je al gevaccineerd bent of (nog) niet: dit advies geldt voor iedereen. Je kunt gratis zelftesten bestellen via het online bestelportaal van SURF (log in met je HHs-account) of haal een gratis zelftest op bij een van de Frontoffices als je op De Haagse bent. Heb je (lichte verkoudheids) klachten, gebruik dan geen zelftest, maar ga dan naar de GGD voor een coronatest. Ben je nog niet gevaccineerd, maar wil je dit alsnog laten doen? Kijk dan op de landelijke website van de Rijksoverheid www.prikkenzonderafspraak.nl.

Helaas is het noodzakelijk dat we weer enkele maatregelen moeten aanscherpen. Desalniettemin zijn we erg blij dat het onderwijs in fysieke vorm gewoon doorgang kan vinden. Samen zorgen we ervoor dat de besmettingen binnen De Haagse zo laag mogelijk blijven!

Met vriendelijke groet,

Het College van Bestuur,