Outside In was de naam van het project waar de opleiding Bouwkunde mee begon. De eerstejaars Bouwkunde 20/21 gingen in groepjes aan de slag met de volgende opdracht: bedenk een driedaagse experience voor Airbnb op het dak van een gebouw naar keuze in Den Haag. De studenten kenden elkaar nog helemaal niet, dus het ging in dit project vooral om kennismaken. Een introductiekamp eigenlijk, maar dan hartstikke coronaproof én met een bouwkundig tintje. Corianne, John en Jasmijn - drie kersverse studenten - vertellen hoe ze het eerste jaar tot nu toe ervaren hebben.

Project Outside In – een Airbnb-experience

Voor de groep van Corianne Mudde werd ‘sterren kijken in ultieme rust’ de experience die ze voor het eerste project uitwerkten. Als locatie kozen ze het dak van het nieuwe Intell Hotel bij de Scheveningse haven. Corianne: “Eigenlijk hebben we spa gecombineerd met sterrenkijken. Op het dak is een glazen koepel met een badkamer, keuken en slaapkamer. Daarnaast is er een zwembad, sauna en een relaxgedeelte.” John Youssef en Jasmijn Peters werkten aan een andere experience. Geslaagd en leerzaam vonden ze het project alle drie. Dat ze voor dit project op school mochten afspreken was een groot voordeel. En het was fijn dat echt iedereen, ongeacht vooropleiding, iets waardevols toe bleek te kunnen voegen. Jasmijn: “Het project Outside In heb ik als zeer prettig ervaren. Ik hoor vaak van mensen dat het eerste project in de opleiding stressvol is omdat je nog niet over veel kennis beschikt, maar dit was hier juist niet het geval. Er was voor iedereen iets te doen.”

Project Make-Over – de diepte in

Na Outside In kwam Make-Over, het tweede project van het eerste semester. Met de theorie die ze bij andere vakken opdeden, gingen de bouwkundestudenten in dit project meer de diepte in. In groepjes van 5/6 personen keken ze naar de details van het bouwbestek, en de begroting: zit alles goed in elkaar, kan er op onderdelen bespaard worden, welk effect hebben eventuele wijzigingen op de planning? Dat ze bij het vak Bouwtechnologie (BT) details leerden tekenen, kwam dus goed uit. Wil je een goed bestek maken, dan kun je ook niet zonder de kennis van de vakken Management Organisatie en Recht (MOR) en Markt en Economie (ME). Geen toeval dus dat die vakken aangeboden worden.

Geïnspireerd door de Eiffeltoren

De vooropleiding van studenten Bouwkunde is heel verschillend. Naast havisten zijn er ook studenten die al een mbo-opleiding, al dan niet bouwkundig, hebben afgerond. Jasmijn stapte over naar Bouwkunde nadat ze een jaartje Allround Styling had gedaan. Styling bleek het niet helemaal te zijn voor haar en ze kwam tot de ontdekking dat ze gefascineerd is door gebouwen, architectuur en kunst. John had eigenlijk de pilotenopleiding willen doen, maar concludeerde dat dat niet realistisch was en ging toen bij zichzelf na wat hem nog meer inspireerde. Het kwartje viel toen hij naar de Eiffeltoren stond te kijken. Corianne koos voor Bouwkunde na haar opleiding Interieuradvies. De opleiding was een van haar beste keuzes ooit, maar ze wil het totaalplaatje kunnen aanbieden aan klanten. Bouwadvies hoort daar voor haar echt bij.

Veel geleerd in korte tijd

Alle drie zijn ze nog steeds heel blij met hun keuze voor deze opleiding. Er zijn lessen van mensen uit het vak, de vakken zijn interessant en gevarieerd, en in de projecten komt de theorie van de verschillende vakken bij elkaar. Zo zal het in semester 2 ook gaan. Jasmijn kan zich er met haar klasgenoten over verbazen wat ze in die korte tijd allemaal heeft geleerd: “Dat motiveert enorm”. John vult aan: “De opleiding voldoet helemaal aan mijn verwachtingen. De opdrachten zijn hartstikke leuk, al zijn ze voor iemand zonder bouwkundige achtergrond soms best lastig. Gelukkig heb ik leuke klasgenoten die mij helpen. Al met al een uitdagende maar leuke opleiding”.

Corona maakt creatief

Als er al iets tegenvalt, dan is het dat corona de studenten veroordeelt tot online onderwijs. Het contact met medestudenten en docenten is hierdoor echt anders. Jasmijn: “Het is zeker anders dan we gewend zijn en daarom is het ook nu nog steeds af en toe uitvogelen hoe alles het beste werkt.” Gelukkig doet de opleiding er alles aan om, met feedback van de studenten als input, de online lessen zo prettig mogelijk te maken. De docenten denken mee over oplossingen en staan altijd voor de studenten klaar. Corianne haalt eigenlijk ook wel inspiratie uit de hele coronasituatie: “We worden creatief in het bedenken van oplossingen, staan voor elkaar klaar en maken er samen het beste van. Bij latere tegenslagen kunnen we dat weer toepassen.”