In het project ‘Groene Voornemens’ doen wij een eerste aanzet naar het ontsluiten van benodigde informatie voor studenten, docenten en onderzoekers met ‘Groene Voornemens’. En hopelijk is dit een eerste stap naar hogeschoolbreed onderwijs op het gebied van duurzame producten en processen. Natuurlijk -en gelukkig!- zijn we niet de enigen op de Haagse die zich hier druk over maken. Dit project begint vooral op het ‘technische domein’, maar natuurlijk hopen we de link te leggen naar alle andere mooie Haagse initiatieven op het gebied van duurzaamheid.

Groene voornemens

Stel… Je hebt een goed idee. Bijvoorbeeld voor een product, of een project. Hoe kun je dan de duurzaamheid van dit idee toetsen? Er zijn vele berekeningsmethoden voor je ‘footprint’. Maar de scope houdt misschien niet op bij alleen een product. Misschien zit er wel een hele nieuwe dienst of business model omheen. Hoe nu verder? Had je maar een ‘groene BINAS’, een handig referentie en tabellenboek om je berekeningen te kunnen maken.

Ergens beginnen…

Zo’n standaard ‘duurzaamheidsboekje’ klinkt misschien handig, maar een boekje op papier zou al snel verouderen. Er gebeurt zoveel op dit terrein. En er is zoveel te leren, dat een e-learning wellicht meer op z’n plaats zou zijn. Veel docenten willen wel! Nu de tijd nog om dit op te zetten. Maar we moeten ergens beginnen. Dus vind je –voor nu- bij Groene Voornemens een hoop tips om de duurzaamheid van je product of project of business idee onder de loep te nemen. Vandaar gaan we verder.

Praktijkgericht onderwijs

‘Groene Voornemens’ is een initiatief van het Kenniscentrum Digital Operations & Finance, i.s.m. Kenniscentrum Mission Zero en een aantal enthousiaste docenten op persoonlijke titel. We hopen dat dit initiatief snel gaat groeien en uitmondt in bruikbaar praktijkgericht onderwijs en onderzoek. Want we moeten met z’n allen naar een duurzame en volhoudbare economie.

Team

Als je lesmateriaal hebt of inzichten met ons wil delen, dan sluit je vooral bij ons aan!

Ik ben Student

Ik ben Docent