Veel bedrijven kijken met interesse naar de ontwikkelingen op het gebied van Mixed Reality, voor toepassingen zoals montage op afstand en slim assembleren. Ze willen graag weten “Op welke manier kan Mixed Reality meerwaarde genereren in MIJN organisatie?” Om deze vraag te beantwoorden biedt het lectoraat Smart Sustainable Manufacturing een praktijkgerichte workshopserie aan. Hiermee geven wij een praktische invulling aan ons onderzoek naar de rol van Mixed Reality (MR) binnen de Industrie 4.0. In deze workshop gaan wij, op een speelse en laagdrempelige manier, samen met bedrijven uit de regio experimenteren.

Wat is Mixed Reality?

Mixed Reality is een vorm van Extended Reality. Extended Reality (ook wel XR genoemd) is een verzamelnaam voor computertechnieken waarbij de grenzen tussen de fysieke en de digitale wereld vervagen. Aan de ene kant van het spectrum bevindt zich Virtual Reality (VR). Met deze techniek wordt de gebruiker ondergedompeld in een compleet digitale wereld die zich niets aantrekt van de eigen realiteit. Vaak wordt hiervoor een VR-bril gebruikt die het zicht op de werkelijke wereld volledig ontneemt.

Aan de andere kant van het spectrum, dichter bij onze fysieke belevingswereld, staat Augmented Reality (AR). Deze techniek projecteert een platte, digitale laag over de werkelijkheid heen. Deze technologie gebruikt soms een AR-bril, maar kan ook gebruik maken van een smartphone of tablet. Een bekend voorbeeld hiervan is het spelletje Pokémon-Go, of de app van meubelwarenhuis IKEA die een afbeelding van een nieuwe bank over een foto van uw woonkamer projecteert.

Mixed Reality zit er tussenin. Deze techniek projecteert niet alleen statische informatie op een scherm, maar vormt interactieve 3D projecties (hologrammen) die werkelijk kunnen interacteren met hun fysieke omgeving. Zo is het mogelijk om een hologram op een (assemblage)tafel neer te zetten, een object te herkennen en deze een andere kleur te geven of instructies aan te passen op uw omgeving of uw handelingen.

Al deze gebieden komen aan bod in de workshop, waarin gebruik wordt gemaakt van een Hololens.

Toepassing Hololens

Mixed Reality, gebruikt in combinatie met een slimme bril zoals de Hololens geeft allerlei mogelijkheden voor ‘operator support’. De fysieke en digitale wereld raken steeds meer met elkaar verweven. Deze techniek leent zich om gericht, ‘hands-free’ en context-afhankelijk met complexe systemen te interacteren en informatie te ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan het geven van stap-voor-stap assemblage instructies, verkorten van zoek- of meettijd in een systeem, het doen van inspecties of afnames op afstand.

Deelname aan workshops?

Vanuit een samenwerking van de Haagse Hogeschool en het innovatie platform SMITZH bieden wij een workshopserie aan voor producerende bedrijven binnen de regio.

De vraag die centraal staat in onze workshops is: “Hoe kunnen we bedrijven zelfstandig, m.b.v. een HoloLens en een korte introductie, de mogelijkheden van MR voor HUN organisatie laten ontdekken?”

Hierbij ligt onze focus nadrukkelijk op de zelfstandigheid van bedrijven (want wie kent een productieproces nou beter dan de eigen medewerkers?) in het ontdekken van nieuwe toepassingsgebieden binnen hun eigen sector en bedrijfspraktijk.

De workshop bestaat uit een plenair gedeelte waarin de basis van MR wordt toegelicht, gevolgd door een week waarin het bedrijf de beschikking krijgt over een HoloLens2 om zelfstandig in hun eigen context verschillende use cases uit te proberen. Dit doen wij om bedrijven te inspireren en te prikkelen om tot nieuwe inzichten te komen die wij kunnen verwerken in ons onderzoek en onderwijs.

Dus bent u, of kent u, een (productie)bedrijf in de provincie Zuid-Holland en bent u geïnteresseerd in wat de mogelijkheden die MR voor uw onderneming kunnen zijn? Neem dan contact op met onze onderzoeker Henk van der Burgh voor een verdiepend gesprek.