Kenniscentrum Mission Zero

Next Fashion Retail

Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, verkoopt het aanbod duurzame kleding van MKB multi-brand fashion retailers slecht. De onderzoeksvraag van Next Fashion Retail (NFR) luidt: Hoe kunnen mkb multi-brand fashion retailers hun customer journey inrichten om de verkoop van duurzam(er)e kleding te vergroten? 

Het onderzoek richt zich op negen MKB retailers met een volledig duurzaam (purpose driven) en een deels duurzaam assortiment (in transitie). Het doel van het project is het geven van praktische handvatten om een duurzaam kledingaanbod voor mkb multi-brand moderetailers rendabel te maken. Het resultaat zullen concrete point-of-sales en customer journey innovaties zijn die direct door de MKB multi-brand retailer toegepast kunnen worden. Dit RAAK MKB project, gefinancierd vanuit SIA, bouwt voort op het project Future Proof Retail waarin retail innovaties getest worden in lab-omgevingen. 
 
Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, vertaalt dit zich niet direct in de aankoop van meer duurzame kleding. Mkb multi-brand retailers die hun assortiment verduurzamen klagen over de slechte doorverkoop van duurzame merken, de meest duurzame merken belanden met hoge korting in de uitverkoop. Het is niet bekend waarom duurzame(re) kleding slecht verkoopt en bovendien is er in het algemeen weinig inzicht in consumentgedrag op het gebied van duurzame kleding. Hoe gedraagt de consument zich bij het doen van een duurzame mode aankoop en hoe kan de retailer hier beter op inspelen?

Next Fashion Retail wil onderzoeken hoe diensten, expertise, de sfeer en de unieke retail experience het koopgedrag van duurzame kleding kan beïnvloeden en welke rol de mkb multi-brand retailer hier precies in kan spelen. Dit gaat om zowel kennis van consumentenbehoeften (1), gedragsbeïnvloeding (2) en testresultaten van verschillende retail benaderingen (3) om consumenten te verleiden tot het doen van een duurzame(re) aankoop. 

Het onderzoek richt zich op mkb retailers met een volledig duurzaam (purpose driven) en een deels duurzaam assortiment (in transitie). Wat kunnen beide partijen leren van elkaars points of engagement en klantbenadering? In Next Fashion Retail brengen wij deze twee mkb-groepen voor het eerst samen. 

Voor dit onderzoeksproject werkt De Haagse Hogeschool samen met TMO Fashion Business School en CUBE retail. Studenten van TMO en De Haagse Hogeschool voeren het onderzoek uit en ontwerpen innovaties, in cocreatie met de retailers. Deze innovaties worden in lab-omgevingen, op de winkelvloer van de retailers, getest. Het resultaat zijn in de praktijk bewezen praktische tools.

Betrokken onderzoekers

Kim Poldner, Elise van der Laan, Daphne Kuijlenburg, Mark Li Fo Sjoe

Start- en einddatum project

1 september 2021 – september 2023

Betrokken opleidingen en/of minoren

  • Ondernemerschap & Retail Management
  • Industrial Design Engineering
  • Communication & Multimedia Design

Financiering

SIA, RAAK MKB subsidie

Partners

Uitvoerende partners: TMO Fashion Business School, CUBE retail

Bedrijven en brancheverenigingen die zijn aangesloten bij het consortium zijn: Modint, INretail, Euretco, Van Tilburg Mode, Koopman Mode, Modehuis Blok, Wagenaar Mode, Instore Conceptstore, BrandMission, Tenue de Ville, Studio Jux, Hype Heroes, Kokotoko.

Meer informatie?

E.C.vanderLaan@hhs.nl