Voor de kwaliteit en voor het aantonen van de noodzaak van je onderzoek, is het belangrijk te inventariseren wat de huidige stand van zaken is van je onderzoeksonderwerp. Degelijk, transparant en controleerbaar literatuuronderzoek kunnen doen is daarom een must. Via de bibliotheek van De Haagse Hogeschool is een groot aantal informatiebronnen beschikbaar. Daarnaast biedt de bibliotheek diverse hulpmiddelen voor het uitvoeren van literatuuronderzoek.

Literatuur zoeken

In de databanken en bronnen van de hogeschoolbibliotheek vind je wetenschappelijke tijdschriften, vaktijdschriften, boeken, e-books, scripties en beeld- en geluidmateriaal die voor onderzoek nodig zijn. Via het databankenoverzicht krijg je toegang tot de databanken. In de overzicht zijn een aantal filteropties om de juiste databank te vinden. Voor al onze bronnen is er ook thuistoegang en zijn ze 24/7 beschikbaar.

In de catalogus vind je boeken, tijdschriften, cd's en dvd’s en een deel van de e-book en e-journal collectie. Landelijk zoeken kan via de nationale bibliotheekcatalogus PiCarta-on-Worldcat.

E-journals lezen op je tablet/desktop

BrowZine is een app om de door jou geselecteerde internationale wetenschappelijke tijdschriften uit onze collectie door te bladeren en offline artikelen te lezen. Je kunt ook meldingen ontvangen zodra een nieuwe uitgave beschikbaar is.

Meer uitleg over BrowZine.

E-Publication Finder

Om er achter te komen of we toegang hebben tot een bepaald e-book of e-journal, kan je de E-Publication Finder gebruiken. Hierin kan je zoeken op de titel van een publicatie of de ISXN. Let wel op dat je hier NIET op artikelen kan zoeken.

Meer uitleg over de E-Publication Finder.

Tools voor volledig tekst

Binnen de hogeschool hebben we een aantal tools in huis om het makkelijker te maken om bij de volledige tekst te komen, zoals een linkresolver, browsertools en een DOI-lookup-tool.

Meer uitleg over de tools voor volledige tekst.

Thuistoegang en het delen van URL’s

Vrijwel alle bronnen zijn (na inloggen) ook off-campus beschikbaar.  Om thuistoegang mogelijk te maken wordt bij de meeste databanken de Ezproxy-software gebruikt. Daarbij krijgt de URL van een bron of een artikel het voorvoegsel: https://ezproxy.hhs.nl/login?url=

Meer uitleg over het gebruik van de juiste URL.

Materialen aanvragen bij andere bibliotheken (IBL)

Kom je ondanks de hulpmiddelen hierboven beschreven toch een publicatie tegen waarbij je de volledige tekst niet kunt verkrijgen (of waar je moet voor betalen)? Maak dan gebruik van het interbibliothecair leenverkeer. De bibliotheek van De Haagse Hogeschool vraagt de publicatie dan aan bij een andere bibliotheek. Deze service is voor medewerkers gratis.

Vind je dat de publicatie opgenomen moet worden in de eigen collectie van de bibliotheek van De Haagse Hogeschool omdat deze ook interessant is voor in de toekomst of voor anderen (studenten en/of medewerkers van De Haagse Hogeschool), doe dan een aanschafverzoek.

Meer uitleg over IBL.

Blijf op de hoogte (attenderingen)

Op de hoogte blijven van nieuwe publicaties in jouw vakgebied of interesse, of heb je een speciale voorkeur voor een bepaald tijdschrift of artikel? Er zijn verschillende manieren om op de hoogte gesteld te worden:

• via BrowZine (alleen academische tijdschriften)
  • via een databank (nieuw verschenen nummers of nieuwe resultaten van een bewaarde zoekopdracht)
  • via de site van het tijdschriift

Meer uitleg over attenderingen/alerts.

Citatie-index Web of science

Web of Science is een citatie-index waarmee je naar wetenschappelijke literatuur kunt zoeken. Het platform biedt toegang tot verschillende bibliografische databases. De belangrijkste is de Web of Science Core Collection met bibliografische metadata van een groot aantal wetenschappelijke onderzoekspublicaties op alle wetenschapsgebieden.

Met Web of Science kan de H-index worden bepaald, een maat voor de impact van publicaties van een wetenschappelijk onderzoeker. En met de Journal Citation Reports de impact factor van een tijdschrift, een indicatie van het belang op basis van citatiegegevens.

Meer uitleg over Web of Science in het databankenoverzicht.