Challenge based learning geeft studenten de ruimte

Zoveel mogelijk uit je studie halen. Zorgen dat je de professional wordt die je wilt. Hoe doe je dat? Studieloopbaanbegeleiding is dan vaak het antwoord. Maar níet bij de opleiding Voeding & Diëtetiek. Daar hebben de docenten Linda Kruese, Lucita Couto-Gestal en Memon Boukiour vorig studiejaar het challenge based learning ontwikkeld. Studenten uit alle leerjaren zijn daarbij betrokken.

LindaKrueseMetStudenten CBL

Het eigen talent ontdekken. Daar draait het om in challenge based learning. Maar niet alleen. Linda Kruese: “Jezelf leren kennen moet uitdaging bieden. Ontdekken wordt dan experimenteren.” De challenges waarop studenten kunnen solliciteren, zijn: ‘Den Haag 100.000 keer fitter’, ‘Consumentenvoorlichting: eerlijke informatie’, ‘Duurzaamheid: Den Haag eet zich groen’, ‘Digital Health’ en ‘Samen Eten Samen Leven’. Met de challenges laat de opleiding zien dat er voor studenten meer mogelijk is dan alleen maar behandelaar worden.

Solliciteren

Elke student solliciteert op een van de challenges en geeft daaraan een eigen invulling. Door zo’n uitdaging aan te gaan, leren studenten zichzelf beter kennen en zien ze hoe zij toegevoegde waarde kunnen bieden aan hun medestudenten of – heel breed – aan de Haagse samenleving.

Voorlichting geven

De challenge-uren zijn gewone lesuren en toch bijzonder. Een studente verwoordt het zo: “De challenge die ik ben aangegaan in het kader van ‘Den Haag 100.000 x fitter’ geeft mij de ruimte om te focussen op mentale gezondheid. Samen met mijn compagnon-student geef ik daarover voorlichting op basisscholen in Den Haag.”

Trots

We praten na met Linda Kruese en tweedejaarsstudent Michiel Moerman. Linda: “Wat mij inspireert is dat je van studenten meer terugkrijgt dan de hoge verwachtingen die je al van hen hebt. Laatst vertelden we de eerstejaarsstudenten op dinsdag dat zij op donderdag een compleet evenement moesten hebben georganiseerd. Dan vraag je veel van hen. Als je dan ziet wat op donderdag het resultaat is, maakt mij dat trots.”

Creativiteit

Michiel is vorig jaar de uitdaging aangegaan. “Met wat gelimiteerde hulp en dat is prima. Ik heb daardoor ontdekt dat ik veel meer kan dan ik dacht. Als je maar gebruik wilt maken van elkaars kracht en als je maar elkaars zwakheden wilt aanvullen.” Linda Kruese motiveert waarom zij de uitdaging in de opleiding heeft ‘ingebakken’: “Vaak staat in hbo-opleidingen nog het cognitieve voorop. Wij willen studenten stimuleren om hun creativiteit te gebruiken, om te denken vanuit de behoefte van anderen en op die manier hun kennis in te zetten.”

Verdieping

Samen met Memon Boukiour staat zij voor de uitdaging om ook de tweedejaarsstudenten te blíjven uitdagen. Michiel: “Als tweedejaars ben ik nu de coach en projectmanager van een eerstejaars. Het zou mooi zijn als ik mijn eigen challenge dit jaar nog extra verdieping kan geven.” Linda: “Klopt. We willen projecten ook meer gelaagdheid in complexiteit gaan geven.”

Eigen product

Uitdagingen hebben een vervolg. “Een studentengroepje ontwikkelt nu een eigen product. Wat zou het mooi zijn wanneer daaruit een bedrijfje ontstaat. Werkgelegenheid. Ik zie ook gebeuren dat onze alumni straks naar ons komen met een idee voor een challenge. Maar dan moeten we wél ons challenge based learning standaard aantrekkelijk houden voor al onze netwerkpartners. Over uitdagingen gesproken…”