Het is misschien niet het eerste wat in je opkomt als je denkt aan een stage bij een adviesbureau. Voor Renske Witzier, die Technische Natuurkunde studeert, was het de praktijk. Tijdens haar derdejaarsstage bij DGMR deed ze onderzoek naar akoestiek. Ze nam haar zelfgebouwde meetopstelling mee naar een weiland, maar ook naar een kunstgrasveld, een grindpad, een groene parkeerplaats, het strand en zelfs een groen dak. De stage kreeg een staartje. Ze won er de NNV HBO Jong Talent Prijs 2022 mee.

Vanwaar al die metingen, zul je je afvragen. Dat zit zo. Renske had als opdracht gekregen de impedantie van verschillende ondergronden vast te leggen. Heel simpel gezegd is dat de mate waarop geluid wordt gedempt door de omgeving. Renske: “Je hebt vast weleens ‘hallo’ geroepen als je door een betonnen tunnel liep. De echo die prompt volgt, ontstaat door de reflectie van het geluid. Zou die echo er ook zijn als de tunnel volledig begroeid zou zijn met gras? Nee. En dat komt door impedantie.”

Geluidsgolven en de bodemkenmerken

“Laat ik bodemimpedantie nog even technisch correct uitleggen”, vervolgt Renske. “Zodra het geluid reflecteert tegen de bodem maakt de geluidsgolf een faseverschuiving. De eigenschappen van de bodem bepalen de mate hiervan. De gereflecteerde geluidsgolf interfereert vervolgens met een geluidsgolf die niet is gereflecteerd, en die twee dempen elkaar.” Denk niet dat een willekeurige medestudent hier ook alles vanaf weet. Renske heeft zich eerst moeten verdiepen in het thema. Tijdens de opleiding had ze wel iets van akoestiek gehad, maar daar was dit onderwerp niet behandeld.

Op pad met de meetopstelling

Renskes stage begon dus met inlezen. Van een speaker en twee microfoons maakte ze vervolgens een meetopstelling, die ze meesjouwde naar allerlei bodemtypes. De metingen die ze verzamelde, zette ze om in een waarde tussen 0 en 1, de zogenoemde bodemfactor. Voor alle duidelijkheid: de tunnel heeft waarde 0: akoestisch hard, geen impedantie. Renske: “Uiteindelijk heb ik een tabel gemaakt met bodemtypes en de gemeten bodemfactor. Die bodemfactor kan toegepast worden in rekenmodellen die de geluidsbelasting op woningen of de natuur in kader van wetgeving en/of gezondheid bepalen.”

De stage was goed voor mijn zelfvertrouwen. Ik heb alles zelf gedaan

Dat ze met de stage een prijs zou winnen, daar had ze geen moment bij stilgestaan. Renske: “Ik wist natuurlijk wel dat ik een goed verslag had gemaakt, maar eerlijk gezegd kende ik de prijs niet eens. Wel heel leuk voor persoonlijke marketing! Ik vond mijn stage ook al superleuk, vooral door de balans tussen bureauwerk en op pad gaan voor de metingen. Al was dat laatste soms wel heel koud, midden in de winter, haha. De stage is ook goed geweest voor mijn zelfvertrouwen. Op school doe je practica met zijn tweeën en dit heb ik allemaal in mijn eentje gedaan.”

Focus en overzicht weten te houden

En daar mag ze hartstikke trots op zijn. Ivo Wenneker, haar begeleider vanuit school laat weten dat Renske bijzonder goed is omgegaan met alle uitdagingen waar ze tijdens haar onderzoek mee te maken kreeg. “Denk aan de meetonzekerheden die je altijd hebt bij dit soort veldmetingen met lastig beïnvloedbare omgevingsfactoren, of aan het ingewikkelde systeem waar ze de resultaten in moest verwerken. Renske benoemde al de uitdagingen wel maar liet zich er niet door van de wijs brengen. Ze wist focus en overzicht te behouden.”

Eerst feesten en reizen, dan solliciteren

Inmiddels is Renske bezig met haar afstudeerstage. Over anderhalve maand is ze klaar. En dan? “Eerst moet er gefeest en gereisd  worden. Ik ga met een vriendin een rondje IJsland maken met een daktent-auto. En in september vertrek ik voor een roadtrip van vijf weken naar de Noordkaap en weer terug. Daarna wil ik gaan solliciteren, in eerste instantie bij DGMR. Mocht dat niet lukken, dan ga ik naar andere adviesbureaus kijken. Ik denk nu dat ik iets met akoestiek, bouwfysica en/of milieu wil. Mijn eigen tabel toepassen in het bedrijfsleven, dat lijkt me ook leuk.”

Vind jij akoestiek, of fotonica, of nanotechnologie ook interessant? Bekijk de website van Technische Natuurkunde op De Haagse Hogeschool