Technische Natuurkunde - Voltijd
Natuurkunde begrijpen en toepassen in de praktijk. Bij de opleiding Technische Natuurkunde duik je 4 jaar lang in de techniek van onder meer licht, geluid en mechanica. Je zit veel met je neus in de boeken, maar voert ook veel practica en projecten uit. Je kunt hier zelfs ideeën voor aandragen. Wat dacht je van de akoestiek van een theaterzaal meten of experimenten uitvoeren naar energiebesparing? Met wiskundige modellen beschrijf en verklaar je jouw metingen. Je stelt niet alleen vast hoe iets werkt, maar zorgt ook dat het werkt. De wereld ligt aan je voeten.
Opbouw van Technische Natuurkunde - Voltijd
Hoorcollege
320per jaar
Zelfstudie
24uur per week
Project
300uur per jaar
Studiepunten
60per jaar
Jaar 1
Bouwen aan je basiskennis
Het klinkt misschien gek, maar in het eerste jaar van de opleiding leg je meteen de basis voor je diploma. Dat doe je allereerst in theorievakken die voortbouwen op de lessen wiskunde en natuurkunde die je op de middelbare school hebt gevolgd. Studeren moet je uiteindelijk zelf doen, maar je kunt terecht bij een studieloopbaanbegeleider (slb’er) die je tips geeft. Verder breng je natuurlijk veel tijd door in het lab, want Technische Natuurkunde is vooral een kwestie van zelf doen.Zelf aan de slag in het lab
Bij practica ontdek je stap voor stap hoe je de geleerde theorie in de praktijk kunt toepassen. Bij projecten ga je met alles wat je al weet én kunt aan de slag met een bepaalde opdracht. We hebben bijvoorbeeld een project Ontwerpen en een project Onderzoeken. Bij het project Ontwerpen maak je een opstelling die gecontroleerd een balletje lanceert. Je doorloopt verschillende stappen: van theoretische analyse met computersimulatie tot het realiseren van je ontwerp en experimenteel testen. En dat ontwerp presenteer je natuurlijk ook aan de opdrachtgever. Bij het project Onderzoeken voer je een natuurkundig experiment uit en leer je daar zorgvuldig over te rapporteren. Kennis en vaardigheden komen in zo’n project altijd samen. Later in je werk zal het niet anders gaan.Ontdekken wat het beroep inhoudt
Je wilt natuurlijk ook te weten komen wat je na de opleiding kunt gaan doen. Daarom ben je niet alleen bezig met theorie leren en vaardigheden ontwikkelen. Nee, je gaat ook langs bij een bedrijf en doet literatuuronderzoek naar bijvoorbeeld duurzame energie of medische fysica. Verder zijn er gastcolleges waarin afgestudeerden jou vertellen waar zij mee bezig zijn in hun werk.Al met al leg jij in het eerste jaar ongemerkt een stevige basis voor een carrière als technisch natuurkundige!
Lesrooster
Jaar 2
Kennis, vaardigheden en houding integreren
In het tweede jaar van de opleiding komen complexere theorievakken aan bod. Zo ga je je verdiepen in onderwerpen als lasertechniek en quantummechanica. Tegelijkertijd blijf je werken aan wiskunde. In semester 2 van jaar 2 gebruik je al die wiskundekennis voor het vak modelleren, onontkoombaar voor de TN’er van nu en in de toekomst. Natuurkundige vraagstukken reken je immers niet meer alleen analytisch door, maar los je ook op met krachtige numerieke software. Verder staan er theorie- en practicumlessen elektronica en regeltechniek op het programma.In steeds meer vakken ga je kennis, vaardigheden en houding combineren: je bouwt zogenoemde competenties op in toenemende niveaus. Dat doe je bijvoorbeeld in de onderzoeksleerlijn waar je veel in het lab bezig bent met, je raadt het al, onderzoeken! Ook doe je een project met een praktijkcasus in Fiber optic sensing, waar je zelf ontwerpt, realiseert en al doende veel leert over optische fibertechnologie. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je met sensortechnologie een weegschaal ontwerpt of een techniek uitwerkt die op afstand temperatuur kan meten met fiber optics.
Klaar voor de praktijk
Aan het einde van jaar 2 heb je voldoende basis om als hbo-ingenieur Technische Natuurkunde in de beroepspraktijk te kunnen functioneren. Je kunt volgend jaar dus met een gerust hart op stage.Jaar 3
Stage
Met basiskennis en –kunde uit jaar 1 en 2 op zak ga je in het derde jaar op stage. Je kunt een half jaar aan de slag bij een werkgever die je zelf kiest. Denk aan TNO, Erasmus MC, ASML of een andere technische omgeving. Wat je in jaar 2 bij de geïntegreerde projectvakken hebt geleerd ga je nu toepassen. En in de praktijk leer je natuurlijk ook van je collega’s.Minoren
De andere helft van het tweede jaar volg je minoren. Je verdiept je dan in een onderwerp dat jij interessant vindt. Dat doe je binnen of buiten de opleiding of zelfs in het buitenland. Wil je nóg meer weten over een natuurkundig onderwerp volg dan een minor binnen onze opleiding. Je hebt keuze uit Microtechnology, Processing and Devices en Medische Technologie.Minor Microtechnology, Processing and Devices
Bij de minor Microtechnology, Processing and Devices ga je de diepte in op de kleine microschaal, zowel in theorie als in de praktijk. Je leest alles over devices, maakt in ons eigen lab microstructuren en doet metingen aan nog kleinere nanostructuren. Op een dag pak je jezelf helemaal in om in de stofvrije ruimte van het Else Kooi Lab van de TU Delft een dagje te gaan experimenteren met chips op je eigen wafer. Hoe bouw jij de laagjes handig op?Minor Medische Technologie
Bij de minor Medische Technologie leer je meer over de toepassingen van natuurkunde in de medische wereld. Je komt van alles te weten over bijvoorbeeld MRI en stralingstechniek, maar gaat ook het lab in voor practica en projecten. In een groepje werk je aan een oplossing van een opdracht die door een externe opdrachtgever is aangedragen. Zo zou een dwarslaesiepatiënt geholpen zijn met een meetinstrument dat een piepje geeft als hij/zij te veel naar voren is geschoven. En wat zou het handig zijn als een wc-bezoekje ook informatie over onze gezondheid zou opleveren.Jaar 4
Profiel
Dit jaar kies je één van onze twee profielen waar je een semester lang de diepte in gaat. Ben je nieuwsgierig naar toepassingen op de allerkleinste schaal? Kies dan voor Nanotechnologie. Krijg je een glimlach op je gezicht bij lasers en sensoren? Dan is Fotonica het helemaal. In beide profielen krijg je verdiepende theorie en ga je experimenteel ook net nog een stapje verder. Daarnaast doe je onderzoeksprojecten op eindniveau en komt alles van jouw onderwerp samen in een project.Afstuderen
Het tweede half jaar staat in het teken van je afstudeeronderzoek: je gaat 17 weken de praktijk in voor je meesterproef. Wat dacht je van Shell, Philips, ASML, een medisch centrum, een onderzoeksinstelling, een universiteit of een hightechbedrijf? Stel, je doet onderzoek naar de toepassing van lasers in de microchirurgie. Je zet daarvoor al je natuurkundige kwaliteiten in, schrijft er een scriptie over en verdedigt die tegenover een commissie van deskundigen. Zo bewijs je dat je het diploma van Bachelor of Science in de Technische Natuurkunde verdient.Je docenten
Lodewijk Arntzen
L. H. Arntzen is hogeschoolhoofddocent verbonden aan de opleiding Technische Natuurkunde. Naast het geven van onderwijs in het TN curriculum ontwikkelt hij de afstudeerrichting Nanotechnologie. Zijn onderzoek behelst het toepassen van micro- en nanotechnologie bij het ontwikkeling van een nieuwe sensoren.
ResearchGate profielJon Brons
Net als mijn studenten ben ik zelf ook een Technisch Natuurkundige. Ik heb mijn master TN behaald aan de Universiteit Twente, waarna ik gepromoveerd ben bij de University of Warwick op het gebied van turbulente vloeistofstromen. Daarnaast heb ik ook onderzoek gedaan naar experimentele meettechnieken voor geofysische vloeistofstromen in de aardkern.
Bij de opleiding TN ben ik vooral actief bij projecten die te maken hebben met het ontwikkelen van experimenten en uitvoeren van onderzoek. Mijn specialisatie zit hem in het verbinden van het analoge experiment met de digitale wereld. Natuurlijk ben ik ook betrokken bij theorievakken. Nu houd ik mij vooral bezig met vakken zoals Mechanica en Stromingsleer, maar in de toekomst hoop ik ook betrokken te raken bij de modernere fysica.
Ruth Buning
Als docent bij technische natuurkunde combineer ik twee passies: natuurkunde zelf en onderwijs. Hoe jongvolwassenen zich tijdens de opleiding ontwikkelen op natuurkundig, persoonlijk en professioneel vlak is prachtig om te zien. Om daarbij betrokken te zijn en dat zo goed mogelijk te begeleiden is de kern van mijn werk. Ik zie studenten in alle fasen van de opleiding. In het eerste jaar gaan we aan de slag om de basisconcepten van de natuurkunde te doorgronden, maar ook al om deze toe te passen in experimenten. Ook houd ik mij bezig met de begeleiding van studenten in het leren studeren. In de hogere jaren gaat het doen van eigen onderzoek een grotere rol spelen, waarbij studenten steeds meer hun eigen draai geven aan waar ze mee bezig zijn. Ik word heel blij van studenten die met enthousiasme hun eigen idee voor een fiber optische sensor uitwerken en bouwen, of een student die gegrepen wordt door iets waarvan hij/zij dacht dat nooit te kunnen. Naast het geven van onderwijs en het begeleiden van studenten zet ik mij ook in om continu het onderwijs samen met collega’s en studenten te verbeteren.
Hedde van Hoorn
“Door meten tot weten” is mijn favoriete quote* van een erg bekende Nederlandse Natuurkundige: Heike Kamerlingh Onnes. En dat is ook precies wat je leert bij onze opleiding. We omschrijven het gedrag van de natuur met Wiskunde, en gaan er nog aan meten ook!
Als docent sinds 2016 ben ik voornamelijk betrokken bij het leren Onderzoeken en inhoudelijk vooral bij Optica en Fotonica (het gedrag van licht en de interactie van licht met sensoren, respectievelijk). Daarnaast ben ik onderzoeker bij het lectoraat Fotonica en coördinator van de hoofdfase (dat is jaar 2, 3 en 4 van de opleiding). Mijn achtergrond is vrij breed; ik heb me in het verleden beziggehouden met materiaalkunde, bio-engineering, biofysica, microscopie, microfabricatie, interferometrie, contactmechanica en nog een heleboel meer.
Nu zullen dat allemaal termen zijn die je nog niet bekend voorkomen. Maar als je nieuwsgierig bent naar deze onderwerpen en wat we daar technologisch mee kunnen, dan is TN de studie voor jou!
*De quote is vaak foutief weergegeven als “meten is weten”, als Natuurkundige leer je bij ons ook waarom dit veel meer dan alleen een andere formulering is. Gevolg (door ... tot ...) is heel wat anders dan gelijkstelling!
Nico van der Houwen
Al vele jaren ben ik docent wiskunde en studieadviseur bij de opleiding Technische Natuurkunde.
Ik vind het een uitdaging en mooi werk om diverse onderwerpen van wiskunde te doceren. Geslaagde studenten hebben een behoorlijk hoog wiskundeniveau bereikt. Zij kunnen hun wiskundekennis goed en efficiënt toepassen in de natuurkunde.
Als studieadviseur help ik graag studenten met hun studieplanning. Door ervaring en een goed overzicht van ons studieprogramma kan ik adviseren bij problemen en vragen over de in-, door- en uitstroom. Graag zie ik dat studenten al hun talenten gebruiken om succesvol te studeren met soms lastige onderdelen.
Vermoedelijk ga ik over een niet al te lange tijd het jarenlange werk enorm missen. We hebben het hier immers over een schitterende opleiding met talloze enthousiaste (oud)studenten en fijne (oud)collega’s.
Martijn Hunter
Wat leuk dat je benieuwd bent naar mijn achtergrond en voor welke onderwerpen je mij kan benaderen.
Voordat ik hier ben komen werken heb ik een lange weg afgelegd, namelijk: LTS -> MTS -> HTS (HBO) -> TU -> R&D Engineer -> Team-TN @HHs. Door dit met jullie te delen hoop ik je te inspireren om je dromen werkelijkheid te laten worden en je te laten zien dat je met doorzettingsvermogen veel kan bereiken. Nadat ik mijn Masterdiploma in vloeistofmechanica aan de TU-Delft had behaald, heb ik zo’n 10 jaar als Research & Development engineer (lees uitvinder) in de industrie gewerkt. Meet-technische producten welke ik mede ontwikkeld heb zijn o.a.: vloeistofsnelheidsmeters, sensoren welke de hoeveelheid zonlicht op aarde kunnen meten en een kracht & torsie sensor. De lijfspreuk van Kamerling Onnes “Door meten tot weten” is mij dan ook op het lijf geschreven.
Als oud-student ben ik teruggekeerd naar deze mooie opleiding om mijn kennis van de techniek te combineren met het werken met studenten. Binnen de opleiding ben ik nauw betrokken bij het onderwijs in de eerste twee jaar en vervul ik de functie van: docent, propedeusecoördinator & StudieLoopBaan-begeleider.
Neem gerust contact met me op voor vragen over bijvoorbeeld: klassenindeling & studieloopbaanbegeleiding, meet-technische vraagstukken, oriëntatie op de beroepspraktijk. Ook wanneer je behoefte hebt aan iemand met een luisterend oor of als je wilt sparren wanneer je even niet zo lekker in je vel zit staat mijn deur (fysiek en/of online) voor je open.
Derek Land
Derek Land is docent bij Technische Natuurkunde. Hij heeft in Groningen Natuur- en sterrenkunde gestudeerd met vooral een interesse in de massaverdeling in het heelal. Na zijn afstuderen heeft hij bij TNO bij de afdeling Akoestiek onderzoek gedaan naar geluidsoverdracht, maar ook naar meetsystemen en data-analyse. In zijn huidige werkzaamheden als docent is hij actief in het snijvlak van de natuurkunde en het gebruik van de computer. Met de nadruk op de algoritmeontwikkeling en de digitalisering van het onderwijs. Deze expertises worden ook in het lectoraat ingezet bij projecten in de agritech sector en de ontwikkeling en het testen van sensoren.
ResearchGate profiel
Arjan Lock
Mijn naam is Arjan Lock en ik ben hogeschoolhoofddocent bij de opleiding Technische Natuurkunde. Ik verzorg voornamelijk onderwijs op het gebied van de optica/fotonica en medische fysica. Daarnaast begeleid ik stagiairs en afstudeerders. Ik houd me bezig met de ontwikkeling van het onderwijsprogramma voor de opleiding in het algemeen en van het fotonica-profiel in het bijzonder. Twee dagen in de week werk in het lectoraat Fotonica en verricht ik samen met studenten praktijkgericht onderzoek naar fiber-optische sensoren en diverse vormen van spectroscopie en imaging. Zo proberen we actuele onderzoeksvragen en nieuwe optische meettechnieken in het onderwijs te integreren.
Zelf heb ik mijn doctoraal natuurkunde gehaald aan de Universiteit Leiden en ben ik daarna gepromoveerd op het AMOLF op het gebied van ultrasnelle spectroscopie aan water en vloeistoffen met waterstofbruggen. Sinds 2004 werk ik bij De Haagse Hogeschool.
Jeroen Oostinga
In 2016 ben ik met veel enthousiasme in het hoger onderwijs gestapt als docent Technische Natuurkunde. Samen met het gehele TN-team heb ik vanaf mijn eerste dag veel tijd, liefde en zaligheid gestopt in het vernieuwen van ons curriculum. Een nieuw curriculum waarop we ‘stiekem’ erg trots zijn.
Sinds enkele jaren ben ik ook stage- en afstudeercoördinator. Mijn ogen richt ik daarom veel op de “B” van HBO. TN-studenten ondersteun en coach ik graag in hun ontwikkeling tot technisch natuurkundig ingenieurs die een glansrijke carrière tegemoet zullen treden in het beroepenveld: van onderzoeksinstituten tot hightech industrieën, van ingenieursbureaus tot startups.
Zelf heb ik al een behoorlijke carrière achter de rug. Ik heb Technische Natuurkunde in Groningen gestudeerd en ben gepromoveerd op het Kavli Institute of Nanoscience van de TU Delft. Mijn specialisme is nanofabricage en quantumelektronica, waarbij ik veel gewerkt heb aan de ontwikkeling van elektronische devices op basis van grafeen, halfgeleiders, supergeleiders en topologische isolatoren. Deze expertise heb ik opgedaan aan verschillende universiteiten in Nederland, Duitsland (Würzburg) en Zwitserland (Genève). Naast deze onderzoekservaringen heb ik ook waardevolle ervaringen in het leiden en uitvoeren van R&D projecten bij TNO. Bij TNO in Den Haag heb ik jarenlang gewerkt aan (magnetische) sensorsystemen voor externe klanten (waaronder de Marine en de Landmacht). Technische problemen op innovatieve wijze oplossen (voor klanten) is een belangrijke vaardigheid voor TN-ingenieurs. Wil je meer weten over mijn carrièrepad als TN-ingenieur? Bekijk dan mijn LinkedIn profiel en ‘connect’ met mij!
Chantal van Tour (Ir, ing)
Chantal van Tour is docent bij Technische Natuurkunde. Als oud-student van deze studie heeft zij hier haar bachelor gehaald, waarna ze haar master Applied Physics heeft behaald aan de TU Delft. Tijdens haar studie heeft ze gewerkt aan ultrastabiele optische frequentie overdracht aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Vervolgens heeft zij als R&D ingenieur bij OPNT BV gewerkt aan tijd- en frequentiedistributie via glasvezelnetwerken. De kennis over glasvezel(netwerken) neemt zij dan ook mee als docent bij Technische Natuurkunde en past zij toe als kenniskringlid van het lectoraat Fotonica.
Sanne Smit
Ik ben een beetje een vreemde eend in de bijt binnen het docententeam: ik ben mathematisch fysicus, een wiskundige dus, en geen natuurkundige. Ik geef daarom voornamelijk wiskunde-, modelleer- en programmeervakken die je hard nodig hebt om een goed natuurkundige te worden. Maar ik geef ook eerstejaarspractica en begeleid stagiaires en afstudeerders in hun 3e en 4e studiejaar.
Over mij: ik heb op de Universiteit Twente mijn bachelor en master Technische Wiskunde behaald en ben ik afgestudeerd in de richting van analyse van natuurkundige systemen. Ik heb in mijn carrière echter van alles gedaan, wilde overal van proeven: zo ben ik applicatie-ingenieur geweest, maar ook Zumba-lerares en maatschappelijk werker. En nu dus docent!
Ik werk sinds begin 2021 als docent bij Technische Natuurkunde, en ik vind het prachtig om te zien hoe hecht de groep studenten is, binnen en buiten de studievereniging. Ze zijn hecht met elkaar maar ook met ons als docenten. Misschien omdat we het leukste docententeam van De Haagse Hogeschool zijn?
René Vellekoop
Als oudgediende bij de opleiding, ben ik al in de vorige eeuw begonnen bij de opleiding Technische Natuurkunde. Dat was nog in de tijd dat we een zelfstandige HTS (in Rijswijk) waren, met Technische Natuurkunde als een van de kleinere opleidingen. In die tijd gaf ik ook les bij de opleidingen Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek. De voordelen van kleinschaligheid hebben we meegenomen naar de nieuwe locatie in Delft: korte lijnen in de samenwerking tussen de collega’s bijvoorbeeld, en intensief en persoonlijk contact met onze studenten.
Het mooie van de studie Technisch Natuurkunde vind ik, dat studenten opbloeien als ze iets nieuws leren en nieuwe inzichten krijgen. Natuurkunde bevat vele nieuwe concepten en manieren van denken die je niet zomaar komen aanwaaien. Maar als ‘het kwartje valt’ dan kunnen de studenten ook echt iets nieuws. In elke jaar van de opleiding kan je mij tegenkomen, zoals bij de Natuurkundevakken Mechanica of Trillingen en golven of de Engineering-vakken, zoals Elektronica, Regeltechniek, Meettechnieken en Medische fysica.
Het onderwijs geven in al zijn facetten en de sociale interactie met ‘mijn’ studenten maakt dit voor mij de Best Job Ever!
Marijn Versteegh
Na mijn studie en promotie (2011) in de quantumfysica aan de Universiteit Utrecht werkte ik als postdoc aan de TU Delft aan de ontwikkeling van quantumtechnologie. In 2014-2015 heb ik met collega’s in de groep van Anton Zeilinger in Wenen een experiment uitgevoerd in de kelders van de Hofburg waarmee we aantoonden dat fotonen elkaar op mysterieuze wijze kunnen beïnvloeden, zelfs als ze ver van elkaar zijn verwijderd, met een interactiesnelheid hoger dan de lichtsnelheid. Deze ‘quantumverstrengeling’ maakt dat dit soort fotonenparen gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld het versturen van geheime berichten. Van 2015 tot 2021 werkte ik als onderzoeker en docent aan de KTH in Stockholm. Daar ontdekte ik dat bij temperaturen zeer dicht bij het absolute nulpunt elektronen en gaten in een halfgeleider atoomachtige structuren (excitonen) kunnen vormen op de schaal van enkele micrometers (1000 keer groter dan gewone atomen). Sinds 2021 werk ik aan De Haagse Hogeschool bij de opleiding Technische Natuurkunde. Een prachtige opleiding met veel practica en projecten waarin studenten interessante natuurkundige verschijnselen zelf kunnen onderzoeken.
Ivo Wenneker
Al vanaf mijn middelbare schooltijd heb ik genoten van het overdragen van kennis. Zo verdiende ik wat bij door bijlessen natuurkunde en wiskunde te geven. Ook tijdens mijn studie Technische Natuurkunde aan de Universiteit Twente en mijn promotie-onderzoek (over het numeriek berekenen van stromingen in gassen en vloeistoffen) in de Toegepaste Wiskunde aan de TU Delft heb ik met plezier practica en werkcolleges begeleid. Vanaf 2002 was ik onderzoeker/ adviseur bij Deltares, een onafhankelijk instituut voor toegepast onderzoek op het gebied van water en ondergrond. Daar hield ik me bezig met golfschotsturing (het opwekken van watergolven in een golfgoot of golfbassin als onderdeel van experimenteel onderzoek), golfmetingen (het meten van golven, zowel in het laboratorium als op zeeën en meren, en het analyseren van de ingewonnen data), en golfsimulaties (het numeriek berekenen van golven en hun impact (denk aan golfkrachten, golfoploop en –overslag, kusterosie) op kustverdedigingen). Toch waren de mogelijkheden te beperkt om kennis over te dragen aan jonge geïnteresseerde mensen, waardoor ik eind 2016 de stoute schoenen aantrok en besloot mijn hart te volgen. Ik nam ontslag en ging werken in het onderwijs. Na ruim twee jaar werken in het voortgezet onderwijs en het behalen van eerstegraads bevoegdheden voor natuurkunde en wiskunde, werk ik sinds 2019 als docent op De Haagse Hogeschool.
Ik ben getrouwd met Sabine en we hebben een dochter. Verder doe ik aan sportklimmen en bootcamps. Daarnaast hou ik van lezen en probeer ik mijn gitaar-skills te verbeteren.
Studie in beeld
Ervaringen buiten de collegezaal
Over mensen helpen
Emma Bajmat
“Ik zag mezelf niet per se als arts maar vond de medische sector wel altijd heel interessant. Vandaar dat ik de keuzeruimte van de opleiding opgevuld heb met de minor Medische Technologie. In dat vakgebied help je ook mensen maar dan met technologie. Mijn groepje is nu bezig met het elektro-encefalogram, beter bekend als EEG. Met een EEG wordt de elektrische activiteit van het brein bekeken. Wij ontwikkelen een experiment dat gebruikt kan worden tijdens practicumuren. Ik heb nu gezien wat er allemaal mogelijk is in de medische sector en weet inmiddels zeker dat ik daar mijn werk van wil maken.”
Over geluid meten
Renske Witzier
“Je kent het echo-effect in tunnels, toch? Mijn stage had te maken met akoestiek. Het begon zo. Tegen de tijd dat ik een stage moest zoeken, wist ik alleen dat ik iets wilde met grove fysica, dus niet iets met kleine deeltjes als elektronen. Ik ben naar oude stages gaan kijken en ontdekte toen dat opdrachten van adviesbureaus mij aanspraken. Zo kwam ik terecht bij DGMR, waar ik onderzoek deed naar bodemimpedantie: in hoeverre zijn kenmerken van de bodem (zand, grind, gras enz.) van invloed op de reflectie van geluid? Ik vond het superleuk om al die metingen te doen met mijn zelfgebouwde meetopstelling.”
Over stage lopen in Genève
Luc Wigbout
“Ik kreeg de kans om mee te werken aan een onderzoek van een PhD-student in Genève. Een half jaar woonde ik aan de voet van het Juragebergte! Mijn stage was bij ISOLDE, het laboratorium voor radioactieve isotopen van CERN. Daar heb ik een simulatie van een ionisatiecel gemaakt, om uit te vinden wat er nodig was om zo veel mogelijk deeltjes geladen te krijgen bij zo min mogelijk vervuiling aan de vacuümopstelling. Veel natuurkunde kwam bij elkaar bij deze opdracht. Ik vond het heel leuk om data in zelfbedachte diagrammen weer te geven en ik ben er best trots op dat het onderzoeksteam daar verder is gegaan met mijn werk. De stage heeft me zelfs een prijs opgeleverd: de NNV hbo Jong Talentprijs 2021.”
Over doen wat je leuk vindt
Charlotte Pouwels
“Als ik vroeger naar Star Trek keek, kwamen er altijd vragen in me op. Heel jammer dus dat je op hbo-niveau geen ruimtevaarttechniek kunt studeren. Ik koos voor Technische Natuurkunde vanwege de brede basis. En tijdens mijn stages, mijn minors en mijn afstudeeronderzoek deed ik telkens iets met ruimtevaart. Zo kweekte ik tuinkers op nagemaakte Marsgrond en ging ik na wat de hoge stralingsdosis met het plantje deed. Op mijn Hawaii-expeditie ben ik supertrots: ik werkte twee weken als analoog astronaut in een omgeving die op de maan lijkt. Als ik de kans krijg om naar Mars te gaan, ga ik!”
Minors
Je studie samenstellen
Minors zijn grote keuzemodules waarmee je je opleiding zelf richting geeft. Waar jij meer over wilt weten, dát kun je nu gaan leren. Ben je meer een specialist? Volg dan een verdiepende minor van Technische Natuurkunde op het gebied van medische technologie of microtechnologie. Ben je juist een allrounder? Kies dan een verbredende minor in een heel ander vakgebied. Bekwaam je in management, robotica of in het lesgeven. Verbredende minors kun je ook buiten de muren van De Haagse volgen, zelfs in het buitenland als je dat wilt. Overleg met je studieloopbaanbegeleider en kies een minor die bij jou past.
Werkvormen
Colleges, excursies, practica, projecten
In de eerste twee jaar volg je veel colleges, van je eigen docenten of van gastsprekers. Je gaat op excursie naar bedrijven waar je straks kunt werken. Van ziekenhuis tot ingenieursbureau: ze zetten de deur wagenwijd voor je open. Benieuwd wat een onderzoeker, meettechnicus of klinisch fysisch medewerker doet en welke beroepen er nog meer zijn? Je krijgt het te horen van oude rotten uit het vak of juist van jonge honden die net een onderneming zijn gestart.
Tijdens practica verricht je metingen en leer je effectief communiceren met medestudenten. Heel belangrijk, want zij kunnen later je collega’s zijn met wie je goed moet overleggen.
Alles wat je leert, pas je toe tijdens projecten. Daarin voer je, in een duo of klein team, echte opdrachten uit voor bedrijven. Zo werk je bijvoorbeeld aan het ontwerpen, bouwen en testen van fiber-optische sensoren. Het resultaat presenteer je uiteindelijk aan je opdrachtgever.
Contact met de opleiding
Contact met de student
Steffi Blankers
Hoi, ik ben Steffi. Ik ben 21 jaar oud en ik zit in het 2de jaar van de studie technische natuurkunde. Ik heb na de middelbare school voor deze studie gekozen, omdat ik natuurkunde altijd interessant heb gevonden. Daarnaast geniet ik in Delft volop van de gezelligheid en heb ik het dan ook erg naar mijn zin hier. Mocht je vragen hebben over de de studie laat het mij weten!
Hulp tijdens je studie
Studeren doe je niet alleen
Je krijgt hulp bij het studeren. Aan het begin van je opleiding Technische Natuurkunde maak je kennis met je studieloopbaanbegeleider. Dat is altijd een docent van je opleiding. Je kunt bij hem of haar aankloppen als je vragen hebt. Over je studie, je stages, je carrière en nog veel meer. Een ouderejaars student helpt je op weg binnen het gebouw én de opleiding. Ook volg je lessen studieloopbaanbegeleiding, waarin je leert studeren. Deze lessen vinden afwisselend klassikaal, in kleine groepen of individueel plaats. Heb je behoefte aan extra hulp? Bijvoorbeeld bij een dipje, ziekte, twijfels of iets anders? Dan ben je altijd welkom bij onze psycholoog, vertrouwenspersoon of decaan.
Studiepunten halen
Bindend studieadvies (BSA)
Om je studie na het eerste jaar te kunnen vervolgen, moet je 50 van de 60 studiepunten (EC; European Credits) behalen.. De opleiding kan bovendien bepalen dat je een bepaald vak moet hebben behaald, als onderdeel van de puntennorm. Dit noemen we ook wel een kwalitatieve eis. Heb je aan zowel de puntennorm als de eventueel gestelde kwalitatieve eis voldaan, dan krijg je van de examencommissie aan het einde van je eerste jaar een positief studieadvies en mag je je opleiding vervolgen.
Behaal je minder dan 50 studiepunten of haal je wel 50 punten maar voldoe je niet aan de eventueel gestelde kwalitatieve eis, dan krijg je een negatief studieadvies en moet je de opleiding verlaten. Daarom wordt dit advies een negatief bindend studieadvies (NBSA) genoemd.
Persoonlijke omstandigheden kunnen van invloed zijn op je studievoortgang. Denk aan ziekte of het bedrijven van topsport. Het is belangrijk dat je, wanneer dit soort persoonlijke omstandigheden zich voordoen, dit zo spoedig mogelijk doorgeeft aan de examencommissie. Die kan hier vervolgens rekening mee houden bij het uitbrengen van het studieadvies.
Lees de volledige regels over het studieadvies in hoofdstuk 7 van de Onderwijs- en Examenregeling (OER) van jouw opleiding.