Oranje jas aan, helm op, en dan veel vragen stellen

Ezra Ayoub zou ogen in zijn achterhoofd kunnen gebruiken als hij in de Waalhaven staat te praten met heftruckbestuurders en vrachtwagenchauffeurs. Tijdens zijn afstudeerstage voor de opleiding Technische Bedrijfskunde zoekt hij uit waarom het gemiddeld bijna twee uur duurt voordat de metalen staven, platen en stangen vanuit het schip in de vrachtwagen geladen zijn. Het is aan Ezra om die doorlooptijd te verkorten. Laat dat maar aan hem over. Hij denkt altijd in oplossingen en neemt anderen daar graag in mee.

collageEzra_32

Leuke stage door netwerk

Ezra kwam bij Rhenus Logistics door zelf contact te zoeken met manager Bart-Luc. Samen met hem had Ezra jaren geleden, vanuit de studievereniging, voor alle studenten een bedrijfsbezoek georganiseerd. Een berichtje via Linkedin was genoeg. Bart-Luc zag mogelijkheden en nu is Ezra in totaal vijf maanden bezig met deze energiegevende opdracht voor procesoptimalisatie. De context: op zondag of – bij slecht weer – maandag meert een schip met duizenden aluminium staven uit IJsland aan in de Waalhaven. 

Proces minder simpel dan het lijkt

Het laadproces op zich is niet ingewikkeld: de vrachtwagenchauffeur geeft opdracht aan de heftruckbestuurder, een controleur kijkt of de juiste vracht gepakt is, de lading wordt in de vrachtwagen gehesen, en de chauffeur geeft aanwijzingen over de precieze plek. Zoals dat gaat met processen zijn er echter tig tussenstapjes. Die heeft Ezra allemaal vastgelegd in processchema’s. Hij heeft er ook een tijdsanalyse bij gemaakt, zodat duidelijk is hoeveel tijdwinst waar in het proces te behalen valt. Daarnaast doet hij literatuuronderzoek en bekijkt hij data. Eén ding is zeker: het laden en lossen moet sneller kunnen.

‘Hoe een manager een probleem schetst, is altijd 
anders dan de realiteit’

Ezra: “Ik word heel blij van deze opdracht. Die is lekker praktisch. Bij het laadproces komt veel kijken en de medewerkers lopen tegen verschillende problemen aan. Dat heb ik gezien en dat vertellen ze me. Waardevollere informatie kun je niet krijgen. Hoe een manager het probleem schetst, is altijd anders dan de realiteit. Dat heb ik de afgelopen jaren wel geleerd. Door de mensen op de werkvloer te betrekken bij het onderzoek, voorkom ik dat ik met een oplossing kom die niet haalbaar is. Ze vonden het trouwens alleen maar leuk om antwoord te geven op mijn vragen.”

Wachttijd is het probleem

Klaar is de stage nog niet, maar duidelijk is wel al dat het vooral de wachttijd is die aandacht verdient. Ezra: “De chauffeurs staan gemiddeld een uur te wachten voordat hun vracht geladen of gelost wordt. Dat schip komt altijd op zondag of maandag aan, dus er is een piek aan het begin van de week. We gaan nu kijken hoe we met een planningsysteem de aankomst van de vrachtwagens over de dag kunnen verspreiden. Zo kan de wachttijd afnemen. Op dit moment mogen vrachtwagenchauffeurs zelf beslissen hoe laat ze naar Rhenus toe gaan, in de toekomst krijgt de chauffeur waarschijnlijk een aankomsttijd.”

Meer nodig dan de oplossing alleen

Opgelost, zou je denken, maar er komt natuurlijk meer bij kijken. Ezra gaat dus niet alleen een oplossing aandragen, maar ook nadenken over alles wat nodig is om iedereen op de nieuwe manier te laten werken. Dan gaat het om vragen als: is er software nodig, welke aanpassingen moeten er waar in de werkprocessen komen, hoe gaan we de aanpak implementeren? Ook daar is tijdens de opleiding aandacht aan besteed, dus dat komt vast goed. 

In oplossingen denken

Binnenkort studeert Ezra af. Hoe kijkt hij erop terug op de opleiding? “Technische Bedrijfskunde is een brede opleiding waar je over – bijna – alle werkgebieden leert. Je kunt eigenlijk altijd meepraten en elk proces analyseren. De enthousiaste docenten binnen de opleiding helpen je kritisch te kijken naar bedrijfsprocessen. Ik heb ook echt geleerd om in oplossingen te denken in plaats van in problemen. Als iemand met een probleem bij mij komt, stel ik net zoveel vragen totdat diegene zelf tot nieuwe inzichten komt. Dat vind ik leuk en het houdt me scherp.”

Projectmanager met een black belt

Continu leren, dat houdt Ezra er graag in. Continu verbeteren ook. Na zijn afstuderen wil hij doorgroeien naar projectmanager, iemand die alles weet van Lean Six Sigma liefst. Tot en met de black belt. Maar voorlopig leeft hij toe naar het hoogtepunt van zijn stage. Ezra: “Tijdens Breakbulk Europe 2022 mag ik leden van de Heavy Lift Group rondleiden, allemaal mensen die gespecialiseerd zijn in het vervoeren van zware goederen!”

Lijkt het jou leuk om als technisch bedrijfskundige te bedenken hoe het werk binnen een bedrijf beter georganiseerd kan worden? Bekijk de website van de opleiding Technische Bedrijfskunde aan De Haagse Hogeschool.