Motieven van (niet-)stemmers en handelingsperspectieven voor de gemeente

De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 was historisch laag. In Den Haag kwam 4 op de 10 stemgerechtigden naar de stembus, met sommige wijken, zoals Bouwlust/Vrederust en Laakkwartier/Spoorwijk, die nog lager scoorden.

Wat is de achtergrond van de lage opkomst? Wat zijn motieven van niet-stemmers en stemmers? En vooral: wat is ervoor nodig om de verbinding tussen bewoners en lokale politiek te versterken?

Tijdens deze informatieve sessie gaan we dieper in op deze vragen aan de hand van twee recente onderzoeken. We zullen de bevindingen delen van onderzoek naar stemgedrag in vijf Haagse wijken, zowel onder kiezers als niet-kiezers. Daarnaast zullen we de resultaten bespreken van het onderzoek naar 'Own Your Stembureau,' een initiatief gericht op het vergroten van de politieke betrokkenheid van jongeren in Den Haag.

Sprekers tijdens deze sessie: Marianne van Bochove, senior onderzoeker bij De Haagse Hogeschool en EMMA, en Juliet van Viersen, onderzoeker bij De Haagse Hogeschool, kenniscentrum Governance of Urban Transitions (GUTs). Deze kennissessie maakt deel uit van de Onderzoeksagenda Participatie van de gemeente Den Haag en kenniscentrum GUTs.

Praktische informatie

Deze sessie is bedoeld voor medewerkers en studenten van De Haagse Hogeschool, evenals professionals uit de stad.

Datum: Donderdag 16 november

12:30 - 13:00 uur: Inloop en lunch
13:00 - 14:00 uur: Sprekers en discussie

De Haagse Hogeschool, Johanna Westerdijkplein 75, Den Haag
Innovation Playground, begane grond, rechts na de ingang in het Atrium

We kijken uit naar een inspirerende en informerende bijeenkomst.
Meld je snel aan via deze link en reserveer de datum in je agenda!