Eind jaren negentig, de Vlaamse Kempen. Jimmy, die thuis een moeilijke tijd doormaakt, leeft helemaal op als de zoon van een gezin Kosovaarse vluchtelingen naast hem in de klas komt zitten. Jimmy is de slimste maar ook eenzaamste van zijn klas. Hij ziet het als zijn missie Tristan Ibrahimi door het schooljaar heen te helpen. Alle tijd die hij niet besteedt aan het verzamelen van flippo’s, brengt hij door bij het Kosovaarse gezin. Wanneer de Ibrahimi’s na een jaar plotseling uitgewezen worden, verzint Tristan een plan dat veel van Jimmy zal vragen. Dit is in het kort het verhaal van 'De eerlijke vinder' wat in 2023 uitgebracht als Boekenweekgeschenk, geschreven door Lize Spit.

Lize Spit (1988) groeide op in de Antwerpse Kempen, maar woont sinds 2005 in Brussel. Ze behaalde een master Scenarioschrijven aan het RITSC. Ze won zowel de publieks- als juryprijs bij Write Now! in 2013. Haar proza en poëzie verscheen in verschillende literaire tijdschriften. In 2016 verscheen haar debuutroman Het Smelt, waarvan meer dan 215 000 exemplaren werden verkocht. Er volgden vertalingen in vijftien landen en een verfilming. Het boek won de Bronzen Uil, de Boekhandelsprijs, de Hebban-Debuutprijs, werd NRC boek van het jaar en haalde de shortlist van de Libris Literatuurprijs en de Premio Strega Europeo. In december 2020 verscheen haar tweede roman 'Ik ben er niet'. Lize Spit werkt als gastdocent creatief schrijven voor LUCA School Of Arts en RITSC. Ze is columnist bij De Morgen.

Interview door Menthe Groot, tweedejaarsstudent HBO-Rechten aan De Haagse Hogeschool.

Het interview vond plaats op 23 november 2023 in de Speakers’ Corner op De Haagse Hogeschool.

The Lighthouse Recordings

Luister naar onze lezingen en interviews waar en wanneer je wilt in onze podcast The Lighthouse Recordings! Verrijk je kennis en verbreed je horizon met onze boeiende evenementen.

Ontdek meer
The Lighthouse Recordings